میکروپنیس یک اصطلاح پزشکی برای آلت تناسلی است که معمولاً در بدو تولد از طریق معاینه تشخیص داده می‌شود ، از هر نظر دیگر، از جمله ساختار، ظاهر و عملکرد مانند هر آلت تناسلی سالم دیگر است اما به صورت غیر عادی اندازه آن کوچک است و از حد طبیعی کوچکتر است.

چه چیزی باعث میکروپنیس می شود؟

قبل از تولد، اندام تناسلی نوزاد پسر در پاسخ به برخی هورمون‌ها، عمدتاً آندروژن‌ها، خلل ایجاد میکنند. اگر بدن او آندروژن کافی تولید نکند یا اگر بدن به طور معمول به تولید آندروژن پاسخ ندهد، نتیجه می تواند میکروپنیس باشد که میکروفالوس نیز نامیده می شود. اختلالات پزشکی که بر غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس تأثیر می‌گذارند، که هر دو نقش کلیدی در تولید هورمون دارند، با میکروپنیس مرتبط هستند. در حالی که میکروپنیس می تواند به خودی خود ایجاد شود، بدون هیچ شرایط مرتبط با هورمون، می تواند همراه با سایر اختلالات رخ دهد.

همیشه مشخص نیست که چرا برخی از پسران با اختلال هورمونی متولد می شوند که باعث میکروپنیس می شود. سابقه خانوادگی میکروپنیس ممکن است این خطر را افزایش دهد. یک مطالعه فرانسوی در سال 2016 نشان می دهد که قرار گرفتن جنین در معرض آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی ممکن است شانس رشد میکروپنیس را افزایش دهد.

میکروپنیس چگونه تشخیص داده می شود؟

همانطور که گفته شد این بیماری در زمان بدو تولد تشخیص داده می شود و مهمترین معیارطول کشیده آلت تناسلی است.

طول آلت تناسلی کشیده برای نوزادان: میانگین طول نوزاد پسر 2.8 تا 4.2 سانتی‌متراست، در حالی که طول میکروپنیس کمتر از 1.9 سانتی‌مترتعریف می‌شود. یک طول کشیده شده که بین 1.9 تا 2.8 سانتی متر است ممکن است کوتاهتر از حد متوسط در نظر گرفته شود، اما میکروپنیس نمی باشد.

اسکن تصویر برداری: گاهی پزشک برای تشخیص بهتر از روش های تصویربرداری نظیر سونوگرافی و ام ار ای کمک می گیرد تا ساختارهای اطراف آلت را بهتر مشاهده کند.

میکروپنیس چیست؟

میکروپنیس در واقع یک بیماری نادر است که تقریباً 0.6 درصد از مردان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. اما آنچه که به نظر می رسد آلت تناسلی کوچک است ممکن است از نظر فنی واجد شرایط میکروپنیس نباشد. در عوض ممکن است وضعیتی به نام آلت تناسلی دفن شده باشد. متاسفانه در خیلی از موارد کوچکی آلت با میکروپنیس اشتباه در نظر گرفته می شود برخی از این شرایط عبارتنداز:

  • آلت تناسلی دفن شده: آلت تناسلی دفن شده آلت تناسلی با اندازه طبیعی است، اما در زیر چین های پوست شکم، ران یا کیسه بیضه پنهان یا مدفون است. آلت دفن شده معمولاً در دوران نوزادی تشخیص داده می شود، اما می تواند بعداً در زندگی ایجاد شود. این بیماری ممکن است ناشی از یک ناهنجاری باشد که پسری با آن متولد می شود یا ممکن است به دلیل تجمع چربی در شکم و اطراف اندام تناسلی در فردی که چاق است رخ دهد. با بالا رفتن سن مردان، عضلات کف لگن آنها ضعیف می شود. این بر نحوه استراحت آلت تناسلی و عملکرد نعوظ تأثیر می گذارد. ماهیچه‌های ضعیف‌تر می‌توانند به آلت تناسلی اجازه دهند تا حدی عقب‌نشینی کند و در برخی از مردان ظاهر آلت تناسلی مدفون می شود. ماهیچه های سالم کف لگن نیز زمانی که یک مرد نعوظ دارد منقبض می شود و به اطمینان از جریان خون مناسب در آلت تناسلی کمک می کند. ماهیچه‌های ضعیف‌تر به خون اجازه خروج می‌دهند و حفظ نعوظ را دشوار می‌کنند.
  • آلت تناسلی پرده دار (Webbed): یکی دیگر از شرایطی که ممکن است با میکروپنیس اشتباه گرفته شود آلت تناسلی بافته است که به عنوان “آلت نامرئی” نیز شناخته می شود. ممکن است نوزاد پسری با آن به دنیا بیاید یا در اثر عارضه ختنه ایجاد شود. با آلت تناسلی بافته، پوست کیسه بیضه به طور غیرمعمولی در بالای ساقه آلت تناسلی قرار می گیرد. نتیجه این است که آلت تناسلی کوچکتر از حد معمول به نظر می رسد. جراحی زیبایی می‌تواند مشکل را اصلاح کند، اما معمولاً تا زمانی که پسر به سن نوجوانی یا بزرگسالی برسد به تعویق می‌افتد.

درمان میکروپنیس (کوچکی آلت تناسلی)

میکروپنیس چیست؟
میکروپنیس چیست؟

صحبت با متخصصان غدد، اورولوژیست ها و جراحان در مورد گزینه های درمانی نیز به شما کمک می کند تا در هر سنی متوجه شوید که چه گزینه هایی وجود دارد. درمان میکروپنیس می تواند در افزایش اعتماد به نفس در مراحل بعدی زندگی و بهبود شانس رضایت بخش جنسی مفید باشد. درمانی که زودتر در زندگی شروع شود می تواند به نتایج بهتری منجر شود. سن فرزند شما، سابقه پزشکی، و وسعت این بیماری به تعیین اینکه کدام گزینه درمانی منطقی تر است کمک می کند.

هورمون تراپی

هورمون درمانی اغلب می تواند از سنین پایین شروع شود. ممکن است به تحریک رشد آلت تناسلی کمک کند. با یک دوره کوتاه درمان تستوسترون شروع می شود تا ببینیم آلت تناسلی چگونه پاسخ می دهد. این هورمون را می توان از طریق تزریق یا از طریق ژل یا پماد که مستقیماً روی آلت تناسلی قرار می گیرد، تزریق کرد. تستوسترون درمانی ممکن است به تحریک رشد آلت تناسلی در دوران نوزادی کمک کند، اگرچه شواهد کمتری مبنی بر موثر بودن آن در بلوغ و بزرگسالی وجود دارد. در صورت بی اثر بودن تستوسترون، ممکن است انواع دیگر درمان های هورمونی نیز امتحان شوند.

فالوپلاستی

جراحی برای اصلاح میکروپنیس، روشی به نام فالوپلاستی، در نوجوانان و بزرگسالان بیشتر از نوزادان و کودکان خردسال است. معمولاً در صورتی انجام می شود که درمان های هورمونی بی اثر بوده باشد. با این حال، جراحی را می توان در سنین پایین انجام داد. خطراتی مانند هر نوع جراحی وجود دارد. عوارضی که بر دستگاه ادراری، عملکرد نعوظ و سایر عملکردها تأثیر می گذارد ممکن است رخ دهد و ممکن است نیاز به اقدامات بعدی داشته باشد. برخی همچنین استدلال می کنند که تغییرات در اندازه یا طول به اندازه کافی قابل توجه نیست که بر خطرات آن غلبه کند. با این حال، پیشرفت در جراحی پلاستیک به این معنی است که برای بسیاری از پسران و مردان، آلت تناسلی اصلاح شده با جراحی که اجازه عملکرد سالم ادراری و جنسی را می دهد، امکان پذیر است. کار با یک جراح مجرب و درک تمام خطرات و مزایای احتمالی جراحی بسیار مهم است.آلت تناسلی مدفون شباهت زیادی به میکرو پنیس دارد.

دستگاه بزرگ کننده آلت تناسلی

همانطور که گفته شد در خیلی موارد کوچکی آلت با میکروپنیس اشتباه در نظر گرفته می شود اما اگر کوچکی آلت به غیز از این بیماری باشد با محصولات پزشکی قابل درمان هستند دستگاه وکیوم یا همان لارجرباکس به افزایش طول و قطر آلت تناسلی کمک می کند و همچنین برای اختلال نعوظ مفید است.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.