غدد بارتولن در هر طرف دهانه واژن قرار دارند. این غدد مایعی ترشح می کنند که به روان شدن واژن کمک می کند. گاهی اوقات دهانه این غدد مسدود می شود و باعث برگشت مایع به داخل غده می شود. نتیجه تورم نسبتاً بدون درد است که کیست بارتولین نامیده می شود. اگر مایع درون کیست عفونی شود، ممکن است مجموعه‌ای از چرک ایجاد شود که توسط بافت ملتهب احاطه شده است.

کیست بارتولن را چگونه درمان کنیم؟ کیست بارتولن یا آبسه شایع است. درمان کیست بارتولند به اندازه کیست، میزان درد کیست و اینکه آیا کیست عفونی شده است بستگی دارد. گاهی اوقات درمان خانگی تنها چیزی است که نیاز دارید. در موارد دیگر، تخلیه کیست بارتولین با جراحی ضروری است. اگر عفونت رخ دهد، آنتی بیوتیک ها ممکن است برای درمان کیست بارتولین عفونی مفید باشند.عفونت کلامیدیا نیز باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد .سالپنژیت چیست؟ حتما مطالعه فرمایید تا اطلاعات بیشتری کسب کنین.

علائم کیست بارتولن

اگر کیست کوچک و غیر عفونی دارید، ممکن است متوجه آن نشوید. اگر کیست رشد کند، ممکن است توده یا توده ای را در نزدیکی دهانه واژن خود احساس کنید. اگرچه کیست معمولاً بدون درد است، اما می تواند حساس باشد. عفونت کامل کیست بارتولند می تواند در عرض چند روز رخ دهد. اگر کیست عفونی شود، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • یک توده حساس و دردناک در نزدیکی دهانه واژن
  • ناراحتی هنگام راه رفتن یا نشستن
  • تب
  • درد هنگام مقاربت

چه کسانی به کیست بارتولن مبتلا می شوند؟

کیست بارتولند در حدود 2 درصد از زنان در دوره ای از زندگی رخ می دهد. در زنان در سنین باروری بیشتر دیده می شود. احتمال ایجاد کیست بارتولند پس از یائسگی کاهش می یابد. کیست‌های بارتولند مانند برجستگی‌های گرد زیر پوست روی لب‌های واژن (لابیا) خواهند بود. آنها اغلب بدون درد هستند. در صورت بروز عفونت، برخی ممکن است قرمز، حساس و متورم شوند.

سایر کیست های بارتولند ممکن است به نظر پر از چرک یا مایع باشند. کیست بارتولین می تواند به اندازه یک نخود کوچک باشد یا به بزرگی یک توپ گلف رشد کند.کیست ممکن است باعث شود یک طرف لابیای شما بزرگتر به نظر برسد یا کج به نظر برسد.

کیست بارتولن را چگونه درمان کنیم؟

درمان کیست بارتولند به علائم بستگی دارد. اگر کیست کوچک، بدون درد و عفونی به نظر نمی رسد، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اگر علائم ادامه یابد یا کیست رشد کند، ممکن است دچار آبسه (عفونت) شوید. در موارد شدید، آبسه ممکن است نیاز به تخلیه جراحی داشته باشد.گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حمام کردن

چند بار در روز به مدت چند روز در یک وان در آب گرم بنشینید. این می تواند باعث راحتی و بهبودی شود. همچنین می تواند به ترکیدن و تخلیه کیست عفونی به خودی خود کمک کند.

داروهای مسکن

برای تسکین درد و ناراحتی طبق دستور مصرف کنید.

آنتی بیوتیک ها

اگر کیست شما عفونی شود یا آزمایشات نشان دهد که عفونت مقاربتی (STI) دارید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

جراحی

اگر کیست شما بزرگ و عفونی است، ممکن است جراحی برای تخلیه مایع انجام شود. یک لوله کوچک به نام کاتتر در کیست قرار داده می شود. کاتتر معمولاً برای چند هفته در جای خود باقی می‌ماند تا تخلیه کامل شود.

برداشتن غده بارتولن

در موارد بسیار نادری که درمان مؤثر نیست، پزشک شما ممکن است غدد بارتولند را با جراحی خارج کند.

آیا آزمایشی برای تشخیص کیست بارتولن انجام می شود؟

کیست بارتولن را چگونه درمان کنیم؟

در زنان بالای 40 سال، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است آزمایشی به نام بیوپسی را برای رد سرطان فرج انجام دهند. در طول این آزمایش، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما نمونه کوچکی از بافت کیست را برمی دارد و آن را زیر میکروسکوپ نگاه می کند.

اگر پزشک شما احساس کند که کیست غده بارتولند ممکن است سرطانی باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. بروز سرطان در غده بارتولند به ندرت اتفاق می‌افتد، با این حال، اگر سن شما بالای 60 سال باشد، شایع‌تر است.

کیست بارتولن چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص کیست بارتولند، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.آنها به اندازه کیست نگاه می کنند و به دنبال علائم عفونت می گردند.گر کیست ترشح داشته باشد، پزشک ممکن است مایع را برای عفونت های مقاربتی (STIs) یا سایر عفونت های باکتریایی آزمایش کند.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.