در بیشتر موارد، تغییر شکل، بافت و یا حتی رنگ واژن طبیعی است. از نظر رنگ، شایان ذکر است که بافت لب یا فرج همیشه با رنگ پوست شما مطابقت ندارد. یک زن با پوست تیره ممکن است فرج روشن تری داشته باشد، در حالی که یک زن با پوست روشن ممکن است دارای لب های قهوه ای تیره باشد.تیرگی میتواند به نوک پستان ها هم سرایت کند و از آنجا که خانم ها بسیار تمایل به روشن و زیبا بودن اندام جنسیشان دارند این امر اهمیت پیدا میکند. 

دلایل تیرگی واژن چیست؟ تغییرات مرتبط با افزایش سن در واژن شما ممکن است باعث تغییر رنگ در ناحیه فرج شود که گاهی به صورت لکه های تیره یا لکه های پوستی ظاهر می شود. این معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست مگر اینکه علائم دیگری مانند بی نظمی قاعدگی یا درد در حین رابطه جنسی را تجربه کنید.

علل تیرگی واژن

افزایش سن

سن بالا یکی از شایع ترین علل تغییرات واژن است. تغییرات بالقوه ممکن است شامل تفاوت در شکل، بافت و ظاهر کلی واژن، از جمله تیره شدن فرج باشد. هنگامی که فرج با افزایش سن تیره می شود، می تواند باعث تیره شدن پوست در نقاط یا لکه های خاصی در اطراف واژن شود.

به طور کلی، اگر چین و چروک های بیشتری در آن ناحیه وجود داشته باشد، این لکه ها می توانند حتی تیره تر ظاهر شوند. تغییرات دیگری که می تواند در واژن و فرج با افزایش سن اتفاق بیفتد شامل کاهش میزان موهای ناحیه تناسلی، افزایش خشکی واژن یا فرج، و انعطاف پذیری کمتر در پوست واژن یا فرج است.

هورمون های جنسی

هورمون‌های جنسی زنانه، که شامل استروژن و پروژسترون می‌شوند، نقش مهمی در بلوغ، قاعدگی و غیره دارند. تغییرات در سطوح منبع قابل اعتماد استروژن می تواند بر تولید ملانین تأثیر بگذارد که می تواند باعث تیره شدن نواحی حساس مانند لابیاها یا نوک سینه ها شود.

در شرایطی که باعث تغییرات هورمونی می شود، مانند بارداری، افزایش استروژن می تواند باعث شود فرج به گونه ای ظاهر شود که گویی دارای لکه ها یا لکه های تیره است. با این حال، این تغییر رنگ فقط ماهیت موقتی دارد و ناشی از تغییرات طبیعی هورمونی است.

علائم بارداری یا سایر شرایطی که باعث تغییرات هورمونی می شوند بسته به علت زمینه ای ممکن است متفاوت باشد. خارج از دوران بارداری، این نوع شرایط می تواند باعث تغییراتی در قاعدگی، خلق و خو و موارد دیگر شود.

درمان تغییرات هورمونی بالقوه با تشخیص رسمی پزشک یا متخصص زنان شروع می شود. با آزمایش مناسب، می توانید علت زمینه ای را تعیین کنید و بهترین گزینه های درمانی برای وضعیت خود را مورد بحث قرار دهید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که با بی نظمی قاعدگی و افزایش کیست تخمدان مشخص می شود. سطوح بالای هورمون های مردانه به نام آندروژن اغلب باعث تغییراتی در سطح انسولین می شود که می تواند بر رنگدانه های پوست تأثیر بگذارد.

تغییرات رنگدانه ای پوست که با PCOS رخ می دهد با تغییراتی که به دلیل افزایش سن یا بارداری اتفاق می افتد کاملاً متفاوت است. به عنوان مثال، آکانتوز نیگریکانس، که توسط PCOS ایجاد می شود، می تواند باعث ایجاد لکه های تیره مشخصی بر روی فرج شود که از نظر رنگ، بافت و حتی بو متفاوت هستند.

درمان PCOS به طور کلی با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی برای کمک به تنظیم سطح انسولین شروع می شود. کنترل بارداری، داروهای باروری و حتی جراحی گزینه‌های درمانی جایگزینی هستند که می‌توانند به کاهش علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک در زمانی که تغییرات سبک زندگی کافی نیست، کمک کنند.

دلایل تیرگی واژن چیست؟
دلایل تیرگی واژن چیست؟

آیا سرطان فرج باعث تیرگی واژن می شود؟

سرطان فرج نوعی سرطان است که بر فرج که ناحیه خارجی اندام تناسلی زنانه است، تأثیر می گذارد. سرطان فرج می تواند علائم مختلفی از جمله توده ها، برآمدگی ها، خال ها یا تکه های روی فرج ایجاد کند.

 سرطان فرج گاهی اوقات می تواند مانند یک لکه قرمز، سفید یا حتی قهوه ای تیره روی پوست فرج به نظر برسد. این لکه یا لکه می تواند به صورت صاف یا برجسته ظاهر شود و اغلب به طور مشخص با بقیه پوست اطراف خود متفاوت است.

سایر علائم سرطان فرج ممکن است شامل خونریزی، چرک یا مایعات دیگر از فرج و همچنین خارش، سوزش یا درد باشد. با این حال، برخی از این علائم می‌توانند با سایر بیماری‌ها مانند برفک دهان نیز ظاهر شوند، بنابراین منحصر به سرطان نیستند.

بسته به میزان گسترش سرطان، درمان سرطان فرج ممکن است شامل لیزر درمانی غیر تهاجمی یا حتی جراحی باشد. شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز ممکن است برای کمک به توقف گسترش سرطان به سایر نواحی بدن ضروری باشد.

آکانتوز نیگریکانس

دلایل تیرگی واژن چیست؟ آکانتوز نیگریکانس یک اختلال رایج رنگدانه پوست است که با لکه های تیره و ضخیم پوست مشخص می شود. اغلب، این لکه های تیره پوست در چین ها و چین های بدن مانند زیر بغل یا کشاله ران ظاهر می شوند.

آکانتوز نیگریکانس که ناحیه کشاله ران را تحت تاثیر قرار می دهد نیز ممکن است باعث ایجاد لکه های تیره روی فرج شود. این تکه های پوست به صورت پوست ضخیم و مخملی ظاهر می شوند و ممکن است در کل ناحیه کشاله ران پخش شوند یا فقط به فرج محدود شوند.

علل بالقوه آکانتوز نیگریکانس عبارتند از PCOS، داروهای هورمونی خاص، و عوامل دیگری که بر تولید انسولین تأثیر می‌گذارند. هنگامی که یک بیماری زمینه‌ای دیگر علت آکانتوزیس نیگریکانس باشد، علائم دیگری نیز برای آن وضعیت وجود خواهد داشت.

افرادی که از نژاد بومی آمریکا، آفریقایی، کارائیب یا اسپانیایی تبار هستند، سابقه خانوادگی آکانتوزیس نیگریکانس دارند، یا دارای اضافه وزن، دیابت یا پیش دیابت هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

درمان آکانتوز نیگرگیکانس به طور کلی شامل درمان بیماری زمینه ای و بازگرداندن سطح انسولین به حالت طبیعی است. در برخی موارد، این ممکن است شامل مصرف داروهایی باشد که می توانند به کنترل سطح قند خون کمک کنند.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.