سرطان پروستات یک نوع شایع سرطان در مردان است ، اما در مراحل اولیه بسیار قابل درمان است. در غده پروستات شروع می شود ، که بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد.پروستات عملکردهای مختلفی دارد. این موارد شامل تولید مایعی است که اسپرم را تغذیه و حمل می کند ، آنتی ژن خاص پروستات (PSA) ، پروتئینی را که به مایع منی کمک می کند وضعیت مایع خود را حفظ کند و به کنترل ادرار کمک کند. راه های درمان سرطان پروستات گسترده است و گزینه های درمانی توسط پزشک تعیین می شود.یکی دیگر از بیماری های آلت تناسلی پریاپیسم است ، که علائم آن را در مقاله جداگانه ای توضیح داده ایم . 

در سال 2021 حدود 248.530 تشخیص جدید سرطان پروستات و تقریباً 34130 مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان وجود خواهد داشت. در حدود 1 از 8 مرد تشخیص سرطان پروستات در مقطعی از زندگی خود دریافت می کنند. با این حال ، تنها 1 از 41 از این موارد در نتیجه می میرند.

علائم پیشرفته سرطان پروستات

افراد مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات نیز ممکن است هیچ علامتی نشان ندهد. علائم بالقوه به اندازه سرطان و جایی که در بدن گسترش یافته است بستگی دارد. علاوه بر موارد فوق ، سرطان پیشرفته پروستات می تواند علائم زیر را شامل شود:

 راه های درمان سرطان پروستات

سرطان پروستات مرحله اولیه

اگر سرطان کوچک و موضعی باشد ، پزشک ممکن است سطح خون PSA را مرتباً بررسی کند اما هیچ اقدام فوری انجام نمی دهد. سرطان پروستات به آرامی رشد می کند ، و خطر عوارض جانبی درمان ممکن است از نیاز به درمان فوری فراتر رود.استفاده از وکیم مردانه تاثیری در بهتر شدن این بیماری ندارد .

عمل جراحي

یک جراح ممکن است یک پروستاتکتومی رادیکال را برای از بین بردن تومور انجام دهد. علاوه بر از بین بردن پروستات ، این روش همچنین ممکن است شامل حذف بافت اطراف ، وزیکول های منی و غدد لنفاوی مجاور باشد. پزشک می تواند این روش را با استفاده از جراحی لاپاروسکوپی باز ، لاپاروسکوپی یا به کمک ربات انجام دهد.

پرتو درمانی

این از برای از بین بردن سلول های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده می کند. گزینه هایی برای سرطان پروستات در مرحله اولیه ممکن است از جمله منبع باشد:

پرتودرمانی خارجی: این روش از دستگاه خارج از بدن برای ارسال اشعه به سمت سلولهای سرطانی استفاده می کند. پرتودرمانی کنفورماسی نوعی اشعه خارجی است که از یک کامپیوتر برای کمک به راهنمایی و هدف قرار دادن یک منطقه خاص استفاده می کند ، خطر را برای بافت سالم به حداقل می رساند و اجازه می دهد تا دوز بالایی از اشعه برای رسیدن به تومور پروستات.

پرتودرمانی داخلی: همچنین به عنوان براکی تراپی شناخته می شود ، این روش از دانه های رادیواکتیو استفاده می کند که پزشک در نزدیکی پروستات کاشت می کند. یک جراح از اسکن تصویربرداری مانند سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری برای کمک به قرار دادن ماده رادیواکتیو استفاده می کند.

درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. یک پزشک در مورد بهترین گزینه برای فرد بحث خواهد کرد.لازم به ذکر است که بیماری پیرونی هیچ ربطی به سرطان پروستات ندارد .

سرطان پیشرفته پروستات

با رشد سرطان ، می تواند در سراسر بدن گسترش یابد. اگر گسترش یابد ، یا اگر پس از بهبودی بازگردد ، گزینه های درمانی تغییر می کند. گزینه ها می توانند شامل:

شیمی درمانی: این گزینه از داروها برای جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی استفاده می کند. در حالی که می تواند سلولهای سرطانی را در اطراف بدن از بین ببرد ، ممکن است عوارض جانبی منبع را ایجاد کند.

درمان هورمونی: آندروژن ها هورمونهای مرد هستند. آندروژن های اصلی تستوسترون و دی هیدروتستوسترون هستند. به نظر می رسد که این هورمون ها مسدود یا کاهش یافته است که این هورمون ها رشد سلولهای سرطانی را متوقف یا به تأخیر می اندازند. یک گزینه این است که برای از بین بردن بیضه ها ، که بیشتر هورمونهای بدن را تولید می کنند ، تحت عمل جراحی قرار بگیرند. داروهای مختلف نیز می توانند کمک کنند.

ایمونوتراپی: این روش از سیستم ایمنی بدن برای کمک به مبارزه با سرطان استفاده می کند. دانشمندان می توانند از موادی که بدن تولید می کند استفاده کند یا آنها را در آزمایشگاه ایجاد کند تا به تقویت یا ترمیم دفاع طبیعی بدن در برابر سرطان کمک کند.

هدفمند درمانی: این روش از داروها یا مواد دیگری استفاده می کند که سلولهای سرطانی خاصی را شناسایی و حمله می کنند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 2021 یک منبع رادیوارماتیکته شده را برجسته می کند که ممکن است برای اشکال سخت درمان سرطان پیشرفته پروستات مؤثر باشد.

راه های درمان سرطان پروستات
راه های درمان سرطان پروستات

عوامل تشدید کننده سرطان پروستات

در حالی که پزشکان دقیقاً نمی دانند که چرا سرطان پروستات رخ می دهد ،  عوامل خطر زیر ممکن است این احتمال را بیشتر کند:

  • سن: خطر ابتلا به سرطان پروستات پس از 50 سالگی افزایش می یابد ، اما قبل از 45 نادر است.
  • نژاد یا قومیت: این شرایط در سیاه پوستان نسبت به افراد سفید پوست شایع تر است. افراد آسیایی و اسپانیایی خطر کمتری نسبت به سیاه پوست یا سفید پوست دارند.
  • سابقه خانوادگی: شخصی با خویشاوند نزدیک که سابقه سرطان پروستات را دارد ، شانس بالاتری برای توسعه خود دارد.
  • عوامل ژنتیکی: ویژگی های ارثی ، از جمله تغییر در ژنهای BRCA1 و BRCA2 ، ممکن است خطر را افزایش دهد. جهش در این ژن ها نیز احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. مردانی که با سندرم لینچ متولد شده اند نیز خطر بیشتری از پروستات و سایر سرطان ها دارند.
  • رژیم غذایی: برخی از منابع مشروط نشان می دهد که رژیم های غذایی با چربی بالا ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

چه چیزی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد؟

در حالی که تحقیقات بیشتری برای تأیید درگیری آنها لازم است ، سایر عوامل ممکن است بر خطر سرطان پروستات تأثیر بگذارد: شامل موارد زیر است:

  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی 
  • التهاب پروستات
  • عفونت های مقاربتی
  • جراحی

مراحل رونده سرطان پروستات

مرحله بندی به طور معمول توصیف می کند که میزان سرطان در بدن وجود دارد و سرطان چقدر جدی است. دانستن مرحله سرطان پروستات می تواند به فرد کمک کند تا درک کند که چه چیزی را انتظار دارد و تصمیمات مربوط به درمان را آگاه می کند.

مرحله بندی سرطان پیچیده است و عوامل مختلفی را به خود اختصاص می دهد. معمولاً هرچه تعداد کمتر باشد ، سرطان کمتر گسترش می یابد. مراحل شامل موارد زیر است که عبارتنداز

 مرحله اول: سرطان فقط در غده پروستات وجود دارد.

مرحله دوم: سرطان هنوز از پروستات گسترش نیافته است ، اما فرد سطح PSA بالاتری خواهد داشت.

مرحله سوم: سرطان ممکن است به بافتهای مجاور گسترش یافته باشد.

مرحله چهارم: سرطان ممکن است در قسمت های دور بدن گسترش یافته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.