ماستیت (ورم سینه) چیست؟ عفونتی است که در بافت پستان ایجاد می شود. این وضعیت دردناک باعث می شود که یک سینه متورم، قرمز و ملتهب شود. در موارد نادر، هر دو سینه را درگیر می کند. ماستیت نوعی بیماری خوش خیم (غیر سرطانی) پستان است.

گرفتگی مجاری شیر می تواند باعث ورم پستان، عفونت سینه شود. زنان شیرده بیشترین احتمال ابتلا به ورم پستان را دارند، اگرچه می‌تواند بر مردان و زنانی که شیر نمی‌دهند تأثیر بگذارد. ممکن است سینه قرمز، متورم، دردناک و علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشید. آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت را درمان کنند. مادران شیرده باید به شیر دادن ادامه دهند.

چه کسانی ممکن است به ورم سینه مبتلا شوند؟

ورم سینه بیشتر در طی 6 تا 12 هفته اول شیردهی رخ می دهد. اما مردان و همچنین زنانی که شیر نمی‌دهند نیز به ورم سینه مبتلا می‌شوند. در صورت داشتن موارد زیر احتمال ابتلا به ورم پستان بیشتر است:

  • ایمپلنت های سینه
  • دیابت یا سایر بیماری های خود ایمنی
  •  اگزما یا بیماری های پوستی مشابه
  • بریدگی های پوستی ناشی از کندن یا تراشیدن موهای سینه
  • سوراخ کردن نوک سینه
  • اعتیاد به تنباکو یا نیکوتین

انواع ورم سینه چیست؟

انواع مختلف ماستیت عبارتند از:

شیردهی: این نوع عفونت بر زنان شیرده تأثیر می گذارد. ورم پستان نفاس نیز نامیده می شود، شایع ترین است.

پری مجاری: زنان یائسه و یائسه و سیگاری ها بیشتر مستعد ابتلا به ورم پستان پری مجاری هستند. اکتازی مجرای پستانی نیز نامیده می شود، این وضعیت زمانی رخ می دهد که مجاری شیر ضخیم شود. نوک پستان روی سینه آسیب دیده ممکن است به سمت داخل بچرخد (نوک پستان معکوس) و ترشحات شیری تولید کند.

آیا ماستیت خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

ماستیت خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. با این حال، علائم ورم پستان مشابه علائم سرطان سینه التهابی است. این نوع نادر سرطان سینه باعث تغییرات پوستی سینه می شود. علائم ممکن است شامل گودی و بثورات پستان با بافت پوست پرتقال باشد. مانند ورم پستان، یک یا هر دو سینه ممکن است قرمز و متورم شوند. سرطان سینه التهابی معمولاً باعث ایجاد توده های سینه نمی شود.

سرطان سینه التهابی یک سرطان تهاجمی است. نیاز به تشخیص و درمان سریع دارد. هر زمان که متوجه تغییرات سینه شدید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

ماستیت(ورم سینه) چیست؟
ماستیت(ورم سینه) چیست؟

آیا ادامه شیردهی در صورت ابتلا به ماستیت بی خطر است؟

بله، شما باید به شیر دادن به نوزاد خود ادامه دهید. شما نمی توانید عفونت سینه را از طریق شیر مادر به کودک منتقل کنید. در واقع، شیر مادر دارای خواص ضد باکتریایی است که به نوزادان در مبارزه با عفونت ها کمک می کند. آنتی بیوتیک هایی که ارائه دهنده شما برای ورم پستان تجویز می کند نیز برای کودک شما بی خطر هستند.

هنگام ابتلا به ورم پستان، ممکن است پرستاری برای شما ناراحت کننده باشد. اما تغذیه با شیر مادر به حرکت شیر از طریق مجاری شیر و باز شدن آنها کمک می کند. هنگام شیردهی، ابتدا نوزاد را روی سینه آسیب دیده شروع کنید. به این ترتیب، اطمینان حاصل می کنید که شیر در مجاری شیر باقی نمی ماند و اجازه می دهد تا باکتری ها رشد کنند.

چه چیزی باعث ماستیت می شود؟

ورم سینه زمانی رخ می دهد که باکتری های موجود بر روی پوست یا بزاق از طریق مجرای شیر یا ترک در پوست وارد بافت پستان شوند. مجاری شیر بخشی از آناتومی پستان است که شیر را به نوک سینه ها می رساند. همه جنس ها مجاری شیر دارند و ممکن است به ماستیت مبتلا شوند.

عفونت همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که شیر به دلیل مسدود شدن مجرای شیر یا تکنیک مشکل‌ساز شیردهی، پس‌انداز می‌شود. باکتری ها در شیر راکد رشد می کنند. این عوامل خطر ابتلا به ورم پستان توسط مادر شیرده را افزایش می دهد:

  • نوک سینه های ترک خورده و دردناک
  • روش بستن نامناسب یا استفاده از تنها یک موقعیت برای شیر دادن
  • پوشیدن سوتین های تنگ که جریان شیر را محدود می کند

علائم ماستیت چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به ورم پستان یک علامت قرمز گوه ای شکل روی یک سینه ایجاد می کنند. (به ندرت، ورم پستان هر دو سینه را درگیر می کند.) سینه ممکن است متورم شده و در لمس احساس گرما یا حساسیت داشته باشد. همچنین ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • توده های سینه
  • درد سینه (ماستالژی) یا احساس سوزش که در هنگام شیردهی بدتر می شود
  • خستگی
  • علائم شبیه آنفولانزا، از جمله تب و لرز
  • سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • ترشح از نوک پستان

ماستیت چگونه درمان می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک آنتی بیوتیک خوراکی برای درمان ورم پستان تجویز کند. عفونت باید در عرض 10 روز برطرف شود اما ممکن است تا سه هفته طول بکشد. ورم پستان گاهی اوقات بدون درمان دارویی از بین می رود.برای کاهش درد و التهاب، می توانید:

هر چند ساعت یکبار کمپرس گرم و مرطوب را روی سینه آسیب دیده قرار دهید یا دوش آب گرم بگیرید.

برای حفظ جریان شیر از مجاری شیر هر دو ساعت یا بیشتر با شیر مادر تغذیه کنید. در صورت نیاز، از پمپ سینه برای دوشیدن شیر بین شیردهی استفاده کنید.

مایعات فراوان بنوشید و در صورت امکان استراحت کنید.

ناحیه مورد نظر را با حرکات دایره ای ملایم از قسمت بیرونی ناحیه آسیب دیده شروع و به سمت نوک پستان ماساژ دهید.

از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) بدون نسخه استفاده کنید. 

چگونه می توانم از ماستیت جلوگیری کنم؟

مادران شیرده می توانند این اقدامات را برای کاهش احتمال ابتلا به ورم پستان انجام دهند:

  1. پس از شیردهی، نوک سینه های خود را هوا دهید.
  2. از پدهای شیردهی یا سوتین های تنگ که نوک سینه ها را مرطوب نگه می دارد استفاده نکنید.
  3. قبل از اینکه به سینه دیگر بروید، از یک طرف به نوزاد شیر بدهید، اجازه دهید سینه خالی شود.
  4. وضعیت شیردهی را تغییر دهید تا تمام نواحی سینه کاملا خالی شود.
  5. اگر نیاز به توقف شیر خوردن دارید، از انگشت خود برای شکستن مکش نوک سینه نوزادتان استفاده کنید.

ورم سینه چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و علائم شما را برای تشخیص بررسی می کند. اگر شیر نمی دهید، ممکن است ماموگرافی یا آزمایش های دیگری برای رد سرطان سینه یا یک بیماری دیگر پستان انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.