ماموگرافی یک آزمایش غربالگری مهم است، یک ابزار در کیت ابزار تشخیص سرطان سینه هستند.از حدود 40 سالگی برای اکثر زنان، برای آگاهی از وضعیت سرطان سینه است که سال به سال خیال شما را راحت می کند. ماموگرافی گاهی اوقات می تواند سرطان سینه را در مراحل اولیه، قبل از بروز علائم و تشخیص زودهنگام منجر به نتایج بهتر، تشخیص دهد.این مقاله توضیح می‌دهد که در طول انجام ماموگرافی چه انتظاراتی باید داشت، آیا ماموگرافی عوارض دارد؟چه زمانی باید از ماموگرافی استفاده کرد؟ چه نوع آزمایش‌هایی در دسترس هستند و به توضیح و اهمیت همگام بودن با بررسی‌های سالانه سلامتی شما می پردازد.

هدف از ماموگرافی چیست؟

ممکن است ماموگرافی به عنوان یک آزمایش غربالگری برای یافتن شواهدی از سرطان سینه در افرادی که ممکن است علائمی داشته باشند یا نداشته باشند، تجویز شود.ماموگرافی همچنین ممکن است به عنوان یک آزمایش تشخیصی برای کسانی که علائم یا علائم سرطان سینه را دارند تجویز شود، مانند:

  • توده سینه یا توده در زیر بغل
  • ضخیم شدن یا تورم سینه یا قسمتی از سینه
  • گودی پوست سینه
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه
  • احساس سنگینی در یک سینه
  • انقباض نوک سینه
  • ترشح از نوک سینه
  • درد سینه
  • قرمزی، پوسته پوسته شدن، بثورات پوستی یا تحریک سینه یا نوک سینه ها 
  • خارش سینه

ماموگرافی چه محدودیت هایی دارد؟

ماموگرافی ممکن است وجود سرطان سینه را در صورت وجود تشخیص ندهد. از این به عنوان یک نتیجه منفی کاذب یاد می شود.ماموگرافی محدودیت هایی در بازگشت نتایج دقیق دارد. علیرغم اینکه ماموگرافی بسیار ارزشمند است، می‌تواند از نظر حساسیت (توانایی شناسایی صحیح افراد مبتلا) و ویژگی (توانایی تشخیص صحیح افراد بدون بیماری) متفاوت باشد. حساسیت و ویژگی را می توان تحت تأثیر عوامل متعددی قرار داد که گهگاه منجر به تشخیص های نادرست یا نادرست می شود. آیا ماموگرافی عوارض دارد؟ در مطالعات اولیه، ام آر آی سریع پستان، سرطان سینه (به خصوص سرطان های تهاجمی تر سینه) را با موارد مثبت کمتر (به اشتباه نشان می دهد سرطان سینه وجود دارد در حالی که وجود ندارد) بهتر از ترکیب ماموگرافی و سونوگرافی تشخیص می دهد. برخی از مطالعات نشان می دهد که ام آر آی سریع ممکن است با ام آر آی معمولی که روش غربالگری انتخابی برای زنان پرخطر است، قابل مقایسه باشد. سرطان‌های سینه مانند سرطان سینه التهابی و بیماری پاژه پستان کمتر از انواع دیگر در ماموگرافی غربالگری دیده می‌شوند. لطفا برای علت بوی بد واژن از ماموگرافی استفاده نکنین.

آیا ماموگرافی عوارض دارد؟

ماموگرافی زنان را در معرض مقدار کمی پرتوها قرار می دهد که مقدار آن به ندرت باعث بیماری می شود. طبق یک مطالعه در سال 2017 در Annals of Internal Medicine، تخمین زده می شود که از هر 100000 زنی که سالانه تحت ماموگرافی قرار می گیرند، 125 نفر به سرطان سینه ناشی از تشعشع مبتلا می شوند که از این تعداد 16 نفر (یا 0.00016 درصد) خواهند مرد. انتظار می‌رود که خطر پرتوهای ناشی از ماموگرافی در افرادی که دوزهای بالاتری از تابش دریافت می‌کنند و در زنانی که سینه‌های بزرگ‌تری دارند بیشتر باشد، زیرا برای مشاهده دقیق تمام بافت پستان به پرتوهای اضافی نیاز دارند. برای زنانی که ایمپلنت سینه دارند، خطر پاره شدن ایمپلنت اندکی وجود دارد و مهم است که قبل از عمل به تکنسین اطلاع دهید که ایمپلنت دارید.

آیا ماموگرافی نتیجه مثبت کاذب دارد؟

آیا ماموگرافی عوارض دارد؟
آیا ماموگرافی عوارض دارد؟

ماموگرافی همچنین ممکن است باعث نگرانی در مورد تغییرات بی ضرر پستان شود، به ویژه در مورد ضایعات خوش خیم (غیر سرطانی) پستان که می توانند سرطان سینه را تقلید کنند. این می تواند منجر به نتایج مثبت کاذب شود که می تواند منجر به آزمایشات تهاجمی تر و درمان غیر ضروری شود. نتایج مثبت کاذب در زنان جوان‌تری که سینه‌های متراکم دارند، برای کسانی که قبلاً جراحی سینه‌شان را انجام داده‌اند (مانند بیوپسی سینه)، برای کسانی که از درمان هورمونی استفاده می‌کنند و برای کسانی که فاکتورهای خطر برای سینه دارند بیشتر است. مشخص شده است که داشتن یک ماموگرافی پایه برای مقایسه با آن، به طور قابل توجهی احتمال دریافت نتیجه مثبت کاذب را کاهش می دهد. ماموگرافی پایه معمولاً اولین ماموگرافی یک فرد است. برای زنانی که پروتز سینه دارند، تصاویر بدون نماهای خاص ممکن است به اندازه کافی دقیق نباشند، زیرا اشعه ایکس به خوبی از طریق نمک یا سیلیکون، مواد مورد استفاده برای پر کردن ایمپلنت، عبور نمی کند. با این حال، با نماهای ویژه (دو تا برای هر سینه)، دقت تا حد زیادی بهبود می یابد.

کاهش درد ماموگرافی

برخی از زنان ممکن است ماموگرافی را ناراحت کننده بدانند. می توانید اقدامات زیر را زودتر انجام دهید تا ماموگرافی کمتر درد داشته باشد: ماموگرافی خود را 10 روز پس از پریود برنامه ریزی کنید. سطح هورمون ها در طول چرخه قاعدگی در نوسان است و سینه های شما احتمالاً در این مرحله کمترین حساسیت و تورم را دارند. یک ساعت قبل از آزمایش از داروهای ضد التهابی مانند ادویل (ایبوپروفن) یا آلو (ناپروکسن) استفاده کنید. در طول هفته قبل از ماموگرافی از مصرف کافئین خودداری کنید.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.