سرطان سینه سرطانی است که در سلول های سینه ایجاد می شود. بعد از سرطان پوست، سرطان سینه شایع ترین سرطانی است که در زنان در ایالات متحده تشخیص داده می شود. علائم سرطان سینه بسیار است و در هر فرد با یک واکنش نشان داده می شود.ممکن است به مقاله روشن کردن نوک سینه علاقمند باشید.باید توجه داشت عوارض قرص میریفیکا میتواند سرطان پستان باشد .

سرطان سینه می تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد، اما در زنان بسیار شایع تر است. حمایت قابل توجه از آگاهی از سرطان سینه و بودجه تحقیقاتی به ایجاد پیشرفت هایی در تشخیص و درمان سرطان سینه کمک کرده است. میزان بقای سرطان سینه افزایش یافته است و تعداد مرگ و میرهای مرتبط با این بیماری به طور پیوسته در حال کاهش است که عمدتاً به دلیل عواملی مانند تشخیص زودهنگام، رویکرد شخصی جدید برای درمان و درک بهتر بیماری است.

انواع سرطان سینه

  • آنژیوسارکوم
  • کارسینوم مجرای درجا (DCIS)
  • سرطان سینه التهابی
  • کارسینوم لوبولار مهاجم
  • کارسینوم لوبولار در محل (LCIS)
  • سرطان سینه عود کننده
  • بیماری پاژه پستان

علائم سرطان سینه

علائم و نشانه های سرطان سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توده یا ضخیم شدن سینه که احساس متفاوتی نسبت به بافت اطراف دارد
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه
  • تغییرات در پوست روی سینه، مانند فرورفتگی
  • یک نوک پستان که به تازگی معکوس شده است
  • لایه برداری، پوسته پوسته شدن
  • رمزی یا سوراخ شدن پوست روی سینه، مانند پوست پرتقال

علت سرطان سینه چیست؟

پزشکان می دانند که سرطان سینه زمانی رخ می دهد که برخی از سلول های سینه شروع به رشد غیر طبیعی می کنند. این سلول ها سریعتر از سلول های سالم تقسیم می شوند و به تجمع خود ادامه می دهند و یک توده یا توده تشکیل می دهند. سلول ها ممکن است از طریق سینه به غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن شما پخش شوند.

سرطان سینه اغلب با سلول های مجاری تولید کننده شیر (کارسینوم مجرای مهاجم) شروع می شود. سرطان سینه همچنین ممکن است در بافت غده ای به نام لوبول (کارسینوم لوبولار مهاجم) یا در سلول ها یا بافت های دیگر سینه شروع شود.

محققان عوامل هورمونی، سبک زندگی و محیطی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. اما مشخص نیست که چرا برخی از افرادی که هیچ فاکتور خطری ندارند به سرطان مبتلا می شوند، اما سایر افراد دارای فاکتورهای خطر هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند. این احتمال وجود دارد که سرطان سینه ناشی از تعامل پیچیده ترکیب ژنتیکی و محیط شما باشد.

آیا سرطان سینه ارثی است؟

پزشکان تخمین می‌زنند که حدود 5 تا 10 درصد از سرطان‌های سینه با جهش‌های ژنی که از نسل‌های مختلف یک خانواده منتقل می‌شود، مرتبط است. تعدادی از ژن های جهش یافته ارثی که می توانند احتمال سرطان سینه را افزایش دهند شناسایی شده اند. شناخته شده ترین آنها ژن سرطان سینه 1 (BRCA1) و سرطان پستان ژن 2 (BRCA2) هستند که هر دو به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می دهند.

اگر سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا سایر سرطان ها دارید، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای کمک به شناسایی جهش های خاص در BRCA یا سایر ژن هایی که از خانواده شما منتقل می شود، توصیه کند.

در نظر بگیرید که از پزشک خود برای ارجاع به یک مشاور ژنتیک، که می تواند سابقه سلامت خانوادگی شما را بررسی کند، بخواهید. یک مشاور ژنتیک همچنین می تواند در مورد مزایا، خطرات و محدودیت های آزمایش ژنتیک صحبت کند تا به شما در تصمیم گیری مشترک کمک کند.

علائم سرطان سینه
علائم سرطان سینه

عوامل خطر سرطان سینه

عامل خطر سرطان سینه هر چیزی است که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. اما داشتن یک یا حتی چندین عامل خطر سرطان سینه لزوماً به این معنی نیست که شما به سرطان سینه مبتلا خواهید شد. بسیاری از زنانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند، هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای به جز زن بودن ندارند.

عواملی که با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند عبارتند از:

زن بودن: زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

افزایش سن: خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی سرطان سینه: اگر مادر، خواهر یا دختر شما به سرطان سینه، به ویژه در سنین پایین تشخیص داده شد، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می یابد. با این حال، اکثر افراد مبتلا به سرطان سینه هیچ سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند.

ژن های ارثی که خطر سرطان را افزایش می دهند: برخی جهش های ژنی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند، می توانند از والدین به فرزندان منتقل شوند. شناخته شده ترین جهش های ژنی با نام های BRCA1 و BRCA2 نامیده می شوند. این ژن ها می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان ها را تا حد زیادی افزایش دهند، اما سرطان را اجتناب ناپذیر نمی کنند.

قرارگیری در معرض تشعشع: اگر در دوران کودکی یا بزرگسالی از پرتو درمانی برای قفسه سینه خود دریافت کرده اید، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می یابد.

چاقی: چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

پیشگیری از سرطان سینه

ایجاد تغییرات در زندگی روزمره ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. سعی کنید:

از پزشک خود در مورد غربالگری سرطان سینه سوال کنید. با پزشک خود در مورد زمان شروع معاینات و آزمایشات غربالگری سرطان پستان مانند معاینه بالینی پستان و ماموگرافی صحبت کنید.

در مورد مزایا و خطرات غربالگری با پزشک خود صحبت کنید. با هم می توانید تصمیم بگیرید که چه استراتژی های غربالگری سرطان سینه برای شما مناسب است.

از طریق خودآزمایی سینه برای آگاهی از پستان با سینه های خود آشنا شوید. زنان ممکن است انتخاب کنند که با بررسی گهگاهی سینه های خود در طی خودآزمایی سینه برای آگاهی از سینه، با سینه های خود آشنا شوند. اگر تغییر جدیدی، توده یا سایر علائم غیرعادی در سینه‌های شما وجود دارد، فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

آگاهی از پستان نمی تواند از سرطان سینه جلوگیری کند، اما ممکن است به شما در درک بهتر تغییرات طبیعی که سینه های شما متحمل می شوند و علائم و نشانه های غیرمعمول کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.