بیماری های مقاربتی (STDs) عفونت هایی هستند که از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. در حالی که برخی ممکن است نسبتاً خفیف باشند، برخی دیگر می توانند مشکلاتی از درد گرفته تا ناباروری و سرطان ایجاد کنند.علائم عفونت دستگاه تناسلی مردان چیست؟ این مطلب به تشریح علائم و نشانه‌های عفونت در آلت تناسلی و سایر قسمت‌های بدن می‌پردازد. همچنین چندین بیماری غیر مرتبط با STD را توصیف می کند که می توانند بسیاری از علائم مشابه را ایجاد کنند. بالانیت از مهمترین عفونت های دستگاه تناسلی مردان است.

علائم عفونت مقاربتی آلت تناسلی

بیماری های مقاربتی اغلب علائمی را ایجاد می کنند که بر آلت تناسلی یا ناحیه کشاله ران تأثیر می گذارد. این علائم می‌تواند ناشی از چیزهایی غیر از یک STD باشد، اما برای ایمن بودن، آن را توسط پزشک بررسی کنید. اگر یک STD دارید، پنج علامت رایج وجود دارد که می تواند آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد:

  • درد یا ناراحتی آلت تناسلی: درد یا ناراحتی ناشی از ادرار یا انزال نیز ممکن است نشانه ای از STD باشد.
  • ترشح از آلت تناسلی: ترشح غلیظ سفید، زرد یا سبز از نوک آلت تناسلی ممکن است نشانه سوزاک باشد. ترشحات شفاف ممکن است نشانه ای از کلامیدیا باشد.
  • زخم منفرد روی آلت تناسلی: با سیفلیس، یک زخم سخت و بدون درد (به نام شانکر) ممکن است روی آلت تناسلی ظاهر شود.
  • تاول‌های دردناک: مجموعه‌ای از لکه‌های قرمز دردناک یا خارش‌دار یا تاول‌ها روی آلت تناسلی یا کیسه بیضه ممکن است نشانه تبخال تناسلی باشد. به طور معمول، درد یا خارش ابتدا ظاهر می‌شود و یک یا دو روز بعد تاول‌ها ظاهر می‌شوند.
  • تورم بیضه ها: اورکیت (التهاب بیضه) می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، اما بیماری های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا شایع ترین علل هستند. همچنین ممکن است درد و احساس سنگینی وجود داشته باشد.

بالانیت چیست؟

علائم عفونت دستگاه تناسلی مردان چیست؟

بالانیت درد و التهاب (تورم و سوزش) غده (سر) آلت تناسلی است که اغلب در مردان ختنه نشده اتفاق می افتد. ختنه عملی است که برای برداشتن پوست (پوست ختنه گاه) از سر آلت تناسلی انجام می شود. بالانیت معمولاً توسط یک عفونت قارچی ایجاد می شود، اما می تواند به دلیل عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد که مسری نیست.تخمین زده می شود که تا 10٪ از مردان در طول زندگی خود به بالانیت مبتلا می شوند. بالانیت بیشتر در مردان و پسران زیر 4 سال ختنه نشده رخ می دهد.

عوارض عفونت دستگاه تناسلی

بالانیت درمان نشده می تواند باعث التهاب مزمن (دراز مدت) (قرمزی و تحریک) شود. التهاب پایدار می تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

  • بالانوپوستیت: بالانیت می تواند منجر به بالانوپوستیت (التهاب پوست ختنه گاه و غده) شود. این فقط در مردان ختنه نشده رخ می دهد. علائم بالانوپوستیت شامل خارش، سوزش و تورم پوست ختنه گاه و غده است. بالانوپوستیت بیشتر در مردان مبتلا به دیابت یا پوست ختنه گاه سفت رخ می دهد.
  • فیموزیس: التهاب طولانی مدت می تواند منجر به زخم در آلت تناسلی شود که می تواند باعث انقباض پوست ختنه گاه شود. پوست ختنه گاه می تواند به قدری سفت شود که نتواند عقب برود.

علائم عفونت دستگاه تناسلی مردان چیست؟

عفونت ها می تواند علائمی را در جای دیگری از بدن ایجاد کند. برخی ممکن است سایر قسمت های اندام تناسلی مرد یا بدن را به طور کلی درگیر کنند.

تاول‌ها یا زخم‌های مقعدی: دسته‌ای از تاول‌های کوچک و دردناک روی مقعد نشان‌دهنده تبخال تناسلی است که از طریق رابطه مقعدی منتقل می‌شود. رابطه جنسی مقعدی همچنین می تواند منجر به زخم بزرگ و باز در مقعد به دلیل سیفلیس شود.

غدد لنفاوی متورم: تورم غدد لنفاوی در کشاله ران (به نام غدد لنفاوی اینگوینال) در بسیاری از بیماری های مقاربتی رایج است. با HIV، غدد لنفاوی متورم در اطراف گردن شایع هستند.

برجستگی های قرمز خطی خارش دار: آلودگی گال باعث ایجاد برجستگی های قرمز و خارش دار می شود که معمولاً در خطوط ظاهر می شوند. گال می تواند اندام تناسلی و سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند.

بثورات گسترده: بثورات گسترده می تواند در برخی از افرادی که اخیراً در معرض HIV قرار گرفته اند ایجاد شود. همین امر می تواند در مورد سیفلیس ثانویه رخ دهد، شکلی از بیماری که سال ها پس از عفونت اولیه سیفلیس ایجاد می شود.

علائم شبه آنفولانزا: سردرد، تب، لرز، بدن درد و خستگی بسیاری از افراد را در مراحل اولیه HIV تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی از این علائم به راحتی با سایر بیماری ها اشتباه گرفته می شوند. به همین دلیل، مهم است که در نظر بگیرید اگر علائم عجیب و غریب بلافاصله پس از تماس جنسی ظاهر شود، به خصوص اگر از کاندوم استفاده نشده باشد فورا باید به پزشک مراجعه کنید همچنین تا درمان کامل از وکیوم مردانه استفاده نکنید.

درمان بالانیت

درمان بالانیت به نوع عفونت بستگی دارد، درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کرم های ضد قارچی: اگر عفونت مخمر ایجاد شود، بالنیت، شما یک کرم ضد قارچ مانند کلوتریمازول را برای درمان عفونت تجویز می کند.
  • آنتی بیوتیک ها: اگر یک بیماری منتقله از نظر جنسی علت علائم شما باشد،عفونت با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. آنتی بیوتیک به نوع عفونت بستگی دارد.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.