سالپنژیت به التهاب لوله های فالوپ که از تخمدان تا رحم کشیده می شود، اشاره دارد. این یک نوع بیماری التهابی لگن (PID) است که عفونت اندام‌های لگنی زنانه است و بیشتر در اثر عفونت‌های باکتریایی مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک ایجاد می‌شود. سالپژنیت چیست و چگونه درمان می شود؟ سالپنژیت می تواند یک یا هر دو لوله فالوپ را درگیر کند و در صورت عدم درمان، می تواند عوارض طولانی مدتی را به دنبال داشته باشد.روش های روشن کردن نوک سینه را مطلاعته بفرمایید .

سالپنژیت حاد چیست؟

بیشتر موارد سالپنژیت حاد در نظر گرفته می شود که با شروع ناگهانی با علائم شدید مشخص می شود. معمولاً افراد مبتلا به سالپنژیت حاد ممکن است ترشحات غیرمعمول واژن داشته باشند که به رنگ زرد و بوی بدی دارند.

علاوه بر این، افراد ممکن است درد شکم، درد لگن یا کمردرد را تجربه کنند. اغلب اوقات افراد در طول قاعدگی، تخمک گذاری یا رابطه جنسی نیز احساس درد می کنند. در برخی موارد نیز ممکن است تب، حالت تهوع، استفراغ یا تکرر ادرار را تجربه کنند.

از سوی دیگر، سالپنژیت مزمن با یک عفونت طولانی مدت مشخص می شود که معمولاً با علائم خفیف یا بدون علائم همراه است. در برخی موارد، سالپنژیت مزمن ممکن است پس از شروع سالپنژیت حاد ایجاد شود.

چه چیزی باعث سالپنژیت می شود؟

سالپنژیت اغلب از یک عفونت باکتریایی که از طریق مقاربت واژینال منتقل می شود ایجاد می شود. شایع ترین باکتری های مرتبط با سالپنژیت عبارتند از کلامیدیا تراکوماتیس (به عنوان مثال کلامیدیا) و نایسریا گونوره (یعنی سوزاک). سایر گروه های باکتری که می توانند باعث سالپنژیت شوند عبارتند از مایکوپلاسما، استافیلوکوک و استرپتوکوک.

سالپژنیت چیست و چگونه درمان می شود؟

افزایش خطر ابتلا به چنین عفونت هایی در افراد فعال از نظر جنسی رخ می دهد که یک عفونت مقاربتی (STI) داشته اند، رابطه جنسی محافظت نشده دارند، یا چندین شریک جنسی دارند.

در موارد نادر، سالپنژیت می‌تواند ناشی از برخی روش‌ها، از جمله قرار دادن دستگاه داخل رحمی (IUD)، زایمان، سقط جنین، یا سایر روش‌های داخل رحمی، مانند معاینه داخلی رحم (مانند هیستروسکوپی) یا نمونه‌برداری از بافت رحم (مانند بیوپسی آندومتر) باشد. چنین روش هایی که شامل ابزار دقیق دهانه رحم یا رحم می شود، به طور بالقوه می تواند حامل باکتری باشد که باعث عفونت لوله های فالوپ می شود.

آیا سالپنژیت باعث حاملگی خارج از رحم می شود؟

سالپژنیت می تواند باعث حاملگی خارج رحمی شود که زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته شود. معمولاً یک تخمک بارور شده از طریق لوله فالوپ حرکت می کند تا به درستی خود را در رحم لانه گزینی کند.با این حال، پس از عفونت، لوله فالوپ ممکن است اسکار، چسبندگی یا انسداد داشته باشد که از انتقال کامل تخمک بارور شده جلوگیری می کند.در عوض، جنین ممکن است رشد خود را در لوله فالوپ آغاز کند.

حاملگی خارج از رحم نمی تواند به زایمان کامل ادامه دهد و به طور کلی نیاز به درمان فوری دارد. در صورت عدم درمان، حاملگی خارج از رحم می تواند منجر به خونریزی تهدید کننده زندگی و همچنین آسیب احتمالی به سیستم تولید مثل شود.جای زخم، چسبندگی و انسداد لوله ها نیز می تواند به طور بالقوه منجر به ناباروری شود.

سالپژنیت چیست و چگونه درمان می شود؟

کلمه سالپنژیت از کلمات یونانی باستان “salpinx” به معنای شیپور و “itis” به معنای التهاب گرفته شده است. بر این اساس، تقریباً به التهاب لوله های شیپور مانند یا به طور خاص تر، التهاب لوله های فالوپ ترجمه می شود. درمان سالپنژیت به طور کلی به شدت عفونت بستگی دارد. در موارد خفیف، معمولاً آنتی بیوتیک های خوراکی برای درمان عفونت تجویز می شود.

برای موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داخل وریدی باشد. همچنین مهم است که شریک جنسی فرد در مورد سالپنژیت مربوط به STI با آنتی بیوتیک درمان شود. اگر عفونت منجر به ایجاد تجمع چرک یا مایع (یعنی آبسه) روی لوله فالوپ شده باشد، ممکن است نیاز به جراحی برای تخلیه باشد.

به طور مشابه، اگر عفونت باعث زخم یا چسبندگی لوله فالوپ شده باشد، ممکن است برای جلوگیری از ناباروری، ترمیم جراحی ضروری باشد.

علائم سالپژنیت

  • دردناک بودن رابطه جنسی
  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • تب
  • استفراغ
  • درد در طی تخمک گذاری
  • تکرر ادرار

سالپنژیت چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص سالپنژیت، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی معمولاً با ارزیابی علائم و سابقه پزشکی گذشته فرد شروع می‌شود.این اغلب با معاینه فیزیکی برای بررسی حساسیت و درد در ناحیه تحتانی شکم و ناحیه لگن و همچنین وجود ترشحات غیرعادی واژن انجام می شود.به علاوه، بزرگ شدن غدد لنفاوی ممکن است نشانه عفونت باشد.

علاوه بر این، آزمایش خون و آزمایش ادرار ممکن است برای تعیین عفونت تجویز شود. به طور مشابه، کشت واژینال یا دهانه رحم نیز ممکن است برای شناسایی نوع باکتری درگیر مورد نیاز باشد.

در برخی موارد، سونوگرافی ترانس واژینال یا شکم ممکن است برای مشاهده اندام های لگن انجام شود. به منظور بررسی هرگونه انسداد احتمالی در لوله های فالوپ، ممکن است از نوع خاصی از اشعه ایکس که به عنوان هیستروسالپنگوگرام شناخته می شود نیز استفاده شود.

در نهایت، ممکن است یک لاپاراسکوپی تشخیصی توصیه شود، که یک روش جراحی کم تهاجمی است که به ارائه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا نگاهی کامل به لوله‌های فالوپ و سایر اندام‌های تناسلی داشته باشند.

چه کسانی در معرض خطر سالپنژیت هستند؟

این بیماری معمولا از طریق رابطه جنسی محافظت نشده انتقال پیدا می کند. این افراد در معرض خطر بیشتری هستند عبارتنداز:

  • افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند.
  • افرادی که شریک های جنسی متعددی دارند.

در ابتدا به سالپژنیت چیست و چگونه درمان می شود؟ پرداختیم باید بدانید که اگر تشخیص و درمان به موقع انجام شود به راحتی این بیماری با آنتی بیوتیک رفع می شود. اما در صورت عدم درمان، سالپنژیت می تواند منجر به عوارض طولانی مدت جدی شود. این شامل آبسه لوله، حاملگی خارج رحمی و ناباروری است.

عفونت کلامیدیا چجور بیماری است؟

کلامیدیا یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی (STIs) است. شما می توانید کلامیدیا را از رابطه جنسی، مقعدی یا رابطه جنسی دهانی دریافت کنید. از آنجایی که کلامیدیا اغلب علائمی ایجاد نمی کند، بسیاری از افرادی که کلامیدیا دارند آن را نمی دانند و ناآگاهانه افراد دیگر را آلوده می کنند. غربالگری های منظم می تواند به کاهش شیوع کلامیدیا کمک کند.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.