سوزش ادرار نشانه ای از درد، ناراحتی یا سوزش هنگام ادرار است. در زنان شایع تر از مردان است.  در مردان مسن بیشتر از مردان جوان دیده می شود. چرا در زمان ادرار سوزش داریم؟مردان و زنان در هر سنی ممکن است دچار سوزش ادرار شوند، اما در زنان شایع‌تر است. عفونت های دستگاه ادراری معمولا بادیزوری (ادرار دردناک) همراه است. درمان به علت آن بستگی دارد اما معمولا داروی سوزش ادار آنتی بیوتیک است.

دیزوری (ادرار دردناک) چیست؟

دیزوری درد یا ناراحتی هنگام ادرار کردن است. سوزش ادرار به معنی تکرر ادرار نیست،اگرچه تکرر ادرار اغلب همراه با سوزش ادرار اتفاق می افتد. این عارضه نشانه یا علامت یک مشکل اساسی سلامتی است.آیا راه درمانی برای بیماری پیرونی وجود دارد ؟ ممکن است فرد هم از سوزش ادرار رنج ببرد یا پیرونی ، برای هر دو باید به دکتر مراجعه نمود.

علائم سوزش ادرار

علائم ادرار دردناک می تواند بین مردان و زنان متفاوت باشد، اما هر دو جنس معمولاً آن را به عنوان سوزش یا خارش توصیف می کنند. سوزش شایع ترین علامت گزارش شده است.

درد می تواند در شروع ادرار یا بعد از ادرار ایجاد شود. درد در شروع ادرار اغلب نشانه عفونت دستگاه ادراری است. درد بعد از دفع ادرار می تواند نشانه ای از مشکل در مثانه یا پروستات باشد. در مردان، درد قبل و بعد از ادرار نیز می تواند در آلت تناسلی شما باقی بماند.

علائم در زنان می تواند داخلی یا خارجی باشد. درد خارج از ناحیه واژن ممکن است ناشی از التهاب یا تحریک این پوست حساس باشد. علت سوزش دهانه رحم بعد از ادرار می تواند از علائم عفونت ادراری باشد.

سوزش ادرار چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر هنگام ادرار کردن احساس درد یا سوزش کردید به پزشک مراجعه کنید. علت سوزش ادرار مکرر در زنان می تواند نشانه ای از وضعیت پزشکی باشد که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.برای تشخیص درد، ابتدا پزشک سابقه پزشکی کامل شما را بررسی می کند، از جمله از شما سؤالاتی در مورد شرایط پزشکی فعلی و گذشته شما، مانند دیابت یا اختلالات نقص ایمنی می پرسد.او همچنین ممکن است در مورد سابقه جنسی شما بپرسد تا مشخص کند آیا STI می تواند علت درد باشد یا خیر.

آزمایش‌هایی برای غربالگری عفونت‌های مقاربتی نیز ممکن است مورد نیاز باشد، به‌ویژه اگر مردان ترشحاتی از آلت تناسلی خود داشته باشند یا زنان از واژن خود ترشح داشته باشند. اگر زنی در سنین باروری هستید، ممکن است آزمایش بارداری انجام شود.

چرا در زمان ادرار سوزش داریم؟
چرا در زمان ادرار سوزش داریم؟
علل سوزش ادرار چیست؟

علل زیادی برای سوزش ادرار وجود دارد. همچنین بدانید که پزشکان همیشه نمی توانند علت را شناسایی کنند.ادرار دردناک برای زنان می تواند نتیجه موارد زیر باشد:

  • عفونت مثانه
  • عفونت واژن
  • عفونت مجاری ادراری
  • اندومتریت و سایر علل خارج از دستگاه ادراری، از جمله دیورتیکولوز و دیورتیکولیت
  • التهاب مثانه یا مجرای ادرار (اورتریت) ( مجرای ادرار لوله ای است که از دهانه پایین مثانه شروع شده و از بدن شما خارج می شود). التهاب معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شود.

این التهاب همچنین ممکن است در اثر مقاربت جنسی، دوش، صابون، دستمال توالت معطر، اسفنج های ضد بارداری یا اسپرم کش ها ایجاد شود.

ادرار دردناک برای مردان ممکن است نتیجه موارد زیر باشد:

  • عفونت دستگاه ادراری و سایر عفونت های خارج از دستگاه ادراری، از جمله دیورتیکولوز و دیورتیکولیت
  • بیماری پروستات
  • سرطان

سوزش بعد از ادرار نی نی سایت، برای مردان و زنان ممکن است نتیجه عفونت های مقاربتی (STIs) یا عوارض جانبی داروها باشد. داروهای سرطان شیمی درمانی یا پرتودرمانی در ناحیه لگن ممکن است مثانه را ملتهب کرده و باعث ادرار دردناک شود.

درمان سوزش دستگاه تناسلی مردان هنگام ادرار

درمان دیزوری (ادرار دررناک) بستگی به علت درد و احساس سوزش دارد. اولین قدم در درمان شما این است که تعیین کنید آیا ادرار دردناک شما ناشی از عفونت، التهاب، عوامل غذایی یا مشکلی در مثانه یا پروستات است.

عفونت های دستگاه تناسلی ادراری بیشتر با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. اگر درد شما شدید باشد، قویترین قرص سوزش ادرار به نام فنازوپیریدین برای شما تجویز میشود. توجه کنید که این دارو ادرار شما را قرمز مایل به نارنجی می کند و لباس های زیر را لکه دار می کند.التهاب ناشی از تحریک پوست معمولاً با اجتناب از عامل تحریک کننده درمان می شود.

دیزوری ناشی از یک بیماری زمینه ای مثانه یا پروستات با رسیدگی به بیماری زمینه ای درمان می شود.چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای کاهش ناراحتی ادرار دردناک انجام دهید، از جمله نوشیدن آب بیشتر یا مصرف داروهای بدون نسخه.اگر مکرر عفونت ادراری دارید، پزشک می تواند به شما کمک کند تا علت را پیدا کنید.زخم دستگاه تناسلی را باید بسیار زیاد توجه نمود.

درمان خانگی سوزش ادرار

1.آب بیشتری بنوشید. روزی دو تا سه لیتر آب بنوشید. آب با بیرون بردن باکتری و مواد سمی از بدن کمک می کند.

2.کمپرس گرم سبب تسکین درد می شود.فشار روی مثانه را کاهش می دهد.

3.ترکیب عسل با لیمو ترش و آب ولرم سبب کاهش درد می شود و بهتر است با معده خالی میل کنید.

چرا در زمان ادرار سوزش داریم؟

عفونت دستگاه ادراری (UTI) زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های اضافی در جایی از دستگاه ادراری تجمع کنند. این قسمت از بدن از کلیه ها به مثانه و مجرای ادرار می رود که ادرار را به سمت خارج از بدن می برد.فرد مبتلا به UTI ممکن است علائم دیگری مانند:

  • نیاز به ادرار مکرر
  • دفع ادرار کدر یا خونی
  • تب
  • ادرار بدبو
  • درد در پهلو و پشت

عفونت های مقاربتی (STIs)، مانند کلامیدیا، سوزاک و تبخال، همگی می توانند بر دستگاه ادراری تأثیر بگذارند و منجر به درد هنگام ادرار شوند.علائم ممکن است بسته به نوع STI متفاوت باشد. به عنوان مثال، تبخال به طور معمول باعث ایجاد ضایعات تاول مانند در ناحیه تناسلی می شود.

عفونت باکتریایی کوتاه مدت می تواند منجر به عفونت پروستات یا پروستاتیت شود. التهاب مزمن ناشی از بیماری دیگری، مانند STI، نیز می تواند باعث پروستاتیت شود.عفونت پروستات همچنین ممکن است باعث:

  • مشکل در ادرار کردن
  • درد در مثانه، بیضه ها و آلت تناسلی
  • مشکل در انزال و انزال دردناک
  • نیاز به ادرار مکرر، به خصوص در شب

برای سوزش ادرار چی خوبه؟

درمان های خانگی علاوه بر مصرف دارو برای سوزش ادرار مفید است. خیار و زنجبیل و جوش شیرین و سرکه سیب برای کاهش علائم موثر است.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.