در حالی که منی معمولاً یک رنگ خاکستری متمایل به سفید است، مواردی وجود دارد که منی ممکن است به رنگ متفاوت ظاهر شود که معمولاً زرد است. گاهی اوقات تولید مایع منی رنگی غیرعادی یک بار اتفاق می افتد که علت زرد شدن شورت مرد همین امر است. مواقع دیگر، یک مرد ممکن است متوجه تغییر مداوم رنگ مایع منی خود شود. اگرچه این اتفاق همیشه دلیلی برای نگرانی نیست، اما مواردی وجود دارد که تغییر رنگ مایع منی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد.

حقایقی درباره مایع منی مردان

  • مایع منی یک مایع ژل مانند است که مردان هنگام انزال یا ترشح جنسی از خود ترشح می کنند. منی حاوی اسپرم است که می تواند تخمک زن را بارور کند.
  • چندین غده و اندام تناسلی مردانه مسئول تولید منی و انتقال آن برای انزال هستند. اختلال عملکرد یک یا چند مورد از این نواحی می تواند منجر به تغییر رنگ مایع منی شود.
  • درمان منی رنگی غیرعادی به علت اصلی بستگی دارد.

علل رنگ های مختلف مایع منی

منی به عنوان یک ماده ترکیبی از ترشحات غدد تناسلی مردانه و همچنین اسپرم است. تغییرات و اختلال در این نواحی چیزی است که باعث تغییر رنگ می شود.در ادامه به درمان زرد بودن اسپرم می پردازیم ابتدا دلایل تغییر رنگ منی را بررسی کنیم.موارد زیر مسئول تولید مایع منی هستند:

  • اپیدیدیم و بیضه ها: بیضه ها اندام هایی هستند که مسئول تولید اسپرم هستند. اپیدیدیم لوله ای است که اسپرم را از بیضه ها به مجرای دفران منتقل می کند.
  • وزیکول های منی: این وزیکول ها بخش قابل توجهی از حجم مایع منی را تولید می کنند. این غدد ترشحاتی تولید می کنند که حاوی قند زیادی به نام فروکتوز است که مواد مغذی را برای اسپرم فراهم می کند.
  • غده پروستات: این غده یک ماده شیمیایی به نام آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) تولید می کند که باعث واکنش در مایع منی ژل مانند می شود و به اسپرم اجازه می دهد تا راحت تر به تخمک در دسترس برسد.
  • غدد بولبورترال و مجرای ادرار: این غدد مسئول تولید ترشحاتی هستند که حرکت منی را در طول دستگاه تناسلی آسان تر می کند.

هر یک از این قسمت های اندام ها و غدد تناسلی مرد در انزال نقش دارند.

علل زرد شدن رنگ مایع منی چیست؟

مجرای ادرار لوله ای است که ادرار و منی از آن عبور می کنند، بنابراین ممکن است ادرار با مایع منی مخلوط شود تا رنگ آن تغییر کند. اگرچه منی معمولاً به رنگ خاکستری متمایل به سفید است، اما برخی از مردان ممکن است اسپرم زرد داشته باشند. با این حال، اگر منی زرد نشان دهنده تغییر رنگ قابل توجهی برای یک مرد باشد، این می تواند باعث نگرانی شود.برخی از علل بالقوه مرتبط با منی زرد عبارتند از:

1.ادرار در مایع منی: منی از طریق مجرای ادرار که همان لوله ای است که ادرار از آن عبور می کند، عبور می کند. ممکن است مقداری ادرار زرد رنگ با مایع منی مخلوط شود که به منی رنگ یا رنگ زرد می دهد.

2. زردی: زمانی که کبد در تجزیه بیلی روبین که محصول جانبی تخریب گلبول های قرمز است، مشکل پیدا می کند. زردی بیشتر باعث زرد شدن چشم ها می شود اما می تواند باعث زرد شدن پوست و منی نیز شود، که علت زرد شدن شورت مرد در نی نی سایت منی زردی که فرد یرقان دارد عنوان شده است.

3.گلبول های سفید غیر طبیعی بالا: التهاب می تواند گلبول های سفید اضافی تولید کند. اینها می توانند از طریق مایع منی ترشح شوند، وضعیتی که به نام پیوسپرمی یا لکوسیتوسپرمی شناخته می شود. گلبول های سفید اضافی می توانند باعث زرد شدن منی شوند. اینها می تواند نتیجه یک عفونت باشد.

4.بیماری های مقاربتی: عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا، تبخال یا سوزاک ممکن است باعث زردی منی شوند. در این مورد، مایع منی مرد نیز ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشد.مهمترین پاسخ در این بخش مربطو به این سوال است که آیا اسپرم زرد باعث ناباروری می شود؟ جواب بله است! برخی عفونت ها نظیر عفونت های بالا در امر باروری اختلال ایجاد می کنند.

5. تغییرات رژیم غذایی: خوردن غذاهای حاوی رنگ می تواند باعث زرد شدن مایع منی شود. بوی انزال نیز ممکن است تغییر کند اگر مرد غذاهای بدبو مانند سیر، پیاز، مارچوبه یا کلم بروکلی بخورد. رژیم غذایی و فعالیت های جسمانی علت زیاد بودن آب مرد هستند.

6.انزال نادر: اگر مردی مدتی است انزال نکرده باشد. احتمال مخلوط شدن مایع منی با ادرار بیشتر است.

علل زرد شدن رنگ مایع منی چیست؟
علل زرد شدن رنگ مایع منی چیست؟

مایع منی زرد رنگ گچونه درمان می شود؟

در صورتی که اسپرم زرد نی نی سایت ناشی از عفونت باشد، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.

درمان بستگی به علت زمینه ای دارد. اگر عفونت باعث زرد شدن مایع منی شده باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی تجویز کند. هیچگونه درمان گیاهی زردی اسپرم وجود ندارد.

اگر مردی اسپرم زرد رنگی دارد که با عفونت احتمالی سازگار است، باید از تماس جنسی خودداری کند تا زمانی که پزشک بتواند او را از نظر عفونت معاینه کند. در غیر این صورت، ممکن است عفونت را به شریک زندگی خود منتقل کند.

یک مرد همچنین ممکن است سعی کند مقدار رنگ های مصنوعی را در رژیم غذایی خود کاهش دهد. نوشیدن آب بیشتر نیز می تواند کمک کننده باشد.

اسپرم بی رنگ نشانه چیست؟

منی می تواند رنگ های دیگری نیز داشته باشد. اسپرم بی رنگ هم جای نگرانی ندارد و ممکن است به دلیل تغییراتی که در بدن رخ داده و یا مواد غذایی اتفاق افتد.برخی دیگر از تغییرات رنگی بالقوه که ممکن است یک مرد متوجه شود عبارتند از:

قهوه ای یا قرمز: گاهی اوقات یک مرد ممکن است نشت را تجربه کند، یا ممکن است یک رگ خونی در اطراف وزیکول های منی بترکد. ترشح خون می تواند باعث شود منی ظاهری قهوه ای یا قرمز به خود بگیرد. اگر بعد از 1 تا 2 روز مایع منی همچنان قرمز بود، مرد باید به دنبال درمان پزشکی باشد.

سبز رنگ: منی سبز رنگ می تواند نشان دهنده عفونت بالقوه پروستات یا بافت های اطراف باشد. مردی که منی سبز رنگ دارد ممکن است نیاز داشته باشد که به پزشک خود مراجعه کند.

اگر مردی متوجه چیزی غیرعادی شد، یا منی او برای مدت طولانی تغییر رنگ داد، باید به پزشک خود مراجعه کند که می تواند علت احتمالی را تشخیص دهد و آرامش خاطر را فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.