سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟ یک اختلال هورمونی شایع در بین زنان در سنین باروری است. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است دوره های قاعدگی نادر یا طولانی مدت یا سطح هورمون مردانه (آندروژن) بیش از حد داشته باشند. تخمدان ها ممکن است مجموعه های کوچک متعددی از مایعات (فولیکول ها) ایجاد کنند و نتوانند به طور منظم تخمک ها را آزاد کنند.

علت دقیق PCOS ناشناخته است. تشخیص و درمان زودهنگام همراه با کاهش وزن ممکن است خطر عوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

علائم و نشانه های PCOS اغلب در زمان اولین قاعدگی در دوران بلوغ ایجاد می شود.علائم و نشانه های PCOS متفاوت است. تشخیص PCOS زمانی انجام می شود که حداقل دو مورد از این علائم را تجربه کنید:

  • پریودهای نامنظم: سیکل های قاعدگی نامنظم یا طولانی مدت شایع ترین علامت PCOS است. برای مثال، ممکن است کمتر از 9 دوره در سال، بیش از 35 روز بین پریودها و پریودهای غیرطبیعی سنگین داشته باشید.
  • آندروژن اضافی: افزایش سطح هورمون های مردانه ممکن است منجر به علائم فیزیکی مانند موهای زائد صورت و بدن (هیرسوتیسم) و گاهی اوقات آکنه شدید و طاسی با الگوی مردانه شود.
  • تخمدان پلی کیستیک: تخمدان های شما ممکن است بزرگ شده و حاوی فولیکول هایی باشد که اطراف تخمک ها را احاطه کرده اند. در نتیجه، تخمدان ها ممکن است به طور منظم عمل نکنند.

علت بروز تخمدان پلی کیستیک چیست؟

علت دقیق PCOS مشخص نیست. عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

انسولین اضافی: انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید می‌شود و به سلول‌ها اجازه می‌دهد از قند، منبع انرژی اولیه بدن شما استفاده کنند. اگر سلول‌های شما نسبت به عملکرد انسولین مقاوم شوند، سطح قند خون شما افزایش می‌یابد و بدن شما ممکن است انسولین بیشتری تولید کند. انسولین اضافی ممکن است تولید آندروژن را افزایش داده و باعث مشکل در تخمک گذاری شود.

التهاب با درجه پایین:این اصطلاح برای توصیف تولید مواد گلبول های سفید برای مبارزه با عفونت استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که زنان مبتلا به PCOS نوعی التهاب با درجه پایین دارند که تخمدان های پلی کیستیک را برای تولید آندروژن تحریک می کند که می تواند منجر به مشکلات قلبی و عروقی شود.

وراثت: تحقیقات نشان می دهد که ژن های خاصی ممکن است با PCOS مرتبط باشند. آندروژن اضافی تخمدان ها سطوح بالایی از آندروژن تولید می کنند که منجر به هیرسوتیسم و آکنه می شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

آیا تخمدان پلی کیستیک خطرناک است؟

عوارض PCOS می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ناباروری
  • دیابت بارداری یا فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • استئاتوهپاتیت غیر الکلی – التهاب شدید کبد ناشی از تجمع چربی در کبد
  • سندرم متابولیک – مجموعه ای از شرایط از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا و سطوح غیر طبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.
  • دیابت نوع 2 یا پیش دیابت
  • افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن
  • خونریزی غیر طبیعی رحم

چاقی با PCOS مرتبط است و می تواند عوارض این اختلال را بدتر کند.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

هیچ درمان قطعی پلی کیستیک وجود ندارد، اما علائم آن قابل درمان است. اگر فکر می کنید ممکن است این عارضه را داشته باشید با متخصص زنان صحبت کنید. اگر PCOS دارید و اضافه وزن دارید، کاهش وزن و خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند برخی از علائم را بهبود بخشد.

داروهایی نیز برای درمان علائمی مانند رشد بیش از حد مو، پریودهای نامنظم و مشکلات باروری در دسترس هستند. اگر داروهای باروری موثر نباشند، ممکن است یک روش جراحی ساده به نام حفاری تخمدان لاپاروسکوپی (LOD) توصیه شود.برای روشن کردن نوک سینه میتوانید هم چند مقاله در وب سایت وجود دارد.

این شامل استفاده از گرما یا لیزر برای از بین بردن بافت تخمدان‌هایی است که آندروژن‌هایی مانند تستوسترون تولید می‌کنند. با درمان، اکثر زنان مبتلا به PCOS می توانند باردار شوند.

چگونه با تخمدان پلی کیستیک باردار شویم؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک چرخه طبیعی قاعدگی را قطع می کند و باردار شدن را سخت تر می کند. بین 70 تا 80 درصد از زنان مبتلا به PCOS مشکلات باروری دارند.این وضعیت همچنین می تواند خطر عوارض بارداری را افزایش دهد.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دو برابر بیشتر از زنانی که این بیماری را ندارند، نوزاد خود را زودتر به دنیا می آورند. آنها همچنین در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین، فشار خون بالا و دیابت بارداری هستند.

با این حال، زنان مبتلا به PCOS می توانند با استفاده از درمان های باروری که تخمک گذاری را بهبود می بخشد باردار شوند. کاهش وزن و کاهش سطح قند خون می تواند شانس شما را برای داشتن یک بارداری سالم افزایش دهد.

باید و نبایدهای تخمدان پلی کیستیک

درمان PCOS معمولاً با تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، رژیم غذایی و ورزش شروع می شود. از دست دادن فقط 5 تا 10 درصد وزن بدن می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی و بهبود علائم PCOS کمک کند. کاهش وزن همچنین می تواند:

  • سطح کلسترول را بهبود بخشد
  • انسولین پایین تر
  • خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش می دهد

هر رژیمی که به کاهش وزن کمک کند می تواند به وضعیت شما کمک کند. با این حال، برخی از رژیم های غذایی ممکن است مزایایی نسبت به سایرین داشته باشند.

مطالعاتی که رژیم‌های غذایی را برای PCOS مقایسه کرده‌اند نشان داده‌اند که رژیم‌های کم کربوهیدرات هم برای کاهش وزن و هم برای کاهش سطح انسولین مؤثر هستند. یک رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین (GI پایین) که بیشتر کربوهیدرات ها را از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل دریافت می کند، به تنظیم چرخه قاعدگی بهتر از رژیم کاهش وزن معمولی کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.