واریکوسل (VAR-ih-koe-seel) بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه ای است که بیضه ها (اسکروتوم) را نگه می دارد. این وریدها خون کم اکسیژن را از بیضه ها منتقل می کنند. واریکوسل زمانی اتفاق می‌افتد که خون در سیاهرگ‌ها جمع می‌شود، نه اینکه به طور موثر از کیسه بیضه گردش کند.حتما در نظر داشته باشید با بالا رفتن سن این مشکل بیشتر میشود.

واریکوسل معمولا در دوران بلوغ ایجاد می شود و با گذشت زمان ایجاد می شود. آنها ممکن است کمی ناراحتی یا درد ایجاد کنند، اما اغلب بدون علامت یا عارضه هستند.

واریکوسل ممکن است باعث رشد ضعیف بیضه، تولید کم اسپرم یا مشکلات دیگری شود که ممکن است منجر به ناباروری شود. جراحی برای درمان واریکوسل ممکن است برای رفع این عوارض توصیه شود. واریکوسل چیست و چگونه درمان می شود از مطالب کلیدی این مقاله است با ما همراه باشید.

علائم واریکوسل

واریکوسل معمولاً در سمت چپ کیسه بیضه رخ می دهد و اغلب هیچ علامت یا علامتی ایجاد نمی کند. علائم و نشانه های احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد: درد یا ناراحتی مبهم و دردناک هنگام ایستادن یا اواخر روز بیشتر محتمل است. دراز کشیدن اغلب درد را تسکین می دهد.
  • توده ای در کیسه بیضه: اگر واریکوسل به اندازه کافی بزرگ باشد، ممکن است توده ای مانند “کیسه کرم” در بالای بیضه قابل مشاهده باشد. واریکوسل کوچکتر ممکن است برای دیدن خیلی کوچک باشد اما با لمس قابل توجه باشد.
  • بیضه ها: با اندازه های متفاوت بیضه آسیب دیده ممکن است به طور قابل توجهی کوچکتر از بیضه دیگر باشد.
  • ناباروری: واریکوسل ممکن است منجر ناباروری در مردان شود، اما همه واریکوسل ها باعث ناباروری نمی شوند.
واریکوسل چیست؟
واریکوسل چیست؟

علت واریکوسل چیست؟

بیضه ها خون غنی از اکسیژن را از دو شریان بیضه دریافت می کنند. یک شریان برای هر طرف کیسه بیضه. به طور مشابه، دو ورید بیضه نیز وجود دارد که خون تخلیه شده از اکسیژن را به سمت قلب برمی گرداند. در هر طرف کیسه بیضه، شبکه‌ای از وریدهای کوچک (شبکه پامپینی‌فرم) خون فاقد اکسیژن را از بیضه به ورید اصلی بیضه منتقل می‌کند. واریکوسل بزرگ شدن شبکه پامپینی فرم است.

علت دقیق واریکوسل ناشناخته است. یکی از عوامل موثر ممکن است عملکرد نادرست دریچه های داخل وریدها باشد که برای حفظ حرکت خون در جهت درست در نظر گرفته شده است. همچنین، ورید بیضه سمت چپ مسیر کمی متفاوت از ورید راست را دنبال می کند. مسیری که احتمال بروز مشکل در جریان خون در سمت چپ را بیشتر می کند.

واریکوسل چیست؟ هنگامی که خون خالی از اکسیژن در شبکه سیاهرگ‌ها پشتیبان می‌شود، گشاد می‌شوند و واریکوسل ایجاد می‌کنند.

عوارض واریکوسل

داشتن واریکوسل می تواند تنظیم دمای بیضه ها را برای بدن شما دشوار کند. استرس اکسیداتیو و تجمع سموم می تواند منجر شود. این عوامل ممکن است به عوارض زیر کمک کنند:

سلامت ضعیف بیضه: برای پسرانی که در دوران بلوغ قرار دارند، واریکوسل ممکن است رشد بیضه، تولید هورمون و سایر عوامل مرتبط با سلامت و عملکرد بیضه را مهار کند. برای مردان، واریکوسل ممکن است منجر به کوچک شدن تدریجی به دلیل از دست دادن بافت شود.

ناباروری: واریکوسل لزوما باعث ناباروری نمی شود. تخمین زده می شود 10 تا 20 درصد از مردانی که مبتلا به واریکوسل تشخیص داده شده اند، برای داشتن فرزند مشکل دارند. در میان مردانی که مشکلات باروری دارند، حدود 40 درصد به واریکوسل مبتلا هستند.

واریکوسل چگونه تشخیص داده می شود؟

شما و پزشک ممکن است بتوانید به راحتی توده را احساس کنید. در غیر این صورت، ممکن است پزشک از شما بخواهد که بایستید، نفس عمیقی بکشید و در حالی که به سمت پایین پایین آمده اید، آن را نگه دارید. آنها این را مانور والسالوا می نامند. این به آنها کمک می کند تا رگ های بزرگ شده را احساس کنند.

اگر معاینه برای اطمینان کافی نیست، ممکن است از کیسه بیضه شما سونوگرافی بگیرند. سونوگرافی کیسه بیضه از امواج صوتی برای گرفتن عکس از داخل بدن شما استفاده می کند. این تصاویر می تواند به پزشک شما بگوید که وریدهای کیسه بیضه شما چقدر بزرگ هستند، بیضه های شما چقدر بزرگ هستند و خون در رگ های کیسه بیضه شما در چه جهتی جریان دارد.

اندازه توده در بیضه به پزشک کمک می کند تا واریکوسل شما را در مقیاس درجه بندی 0-3 طبقه بندی کند. درجه 0 کوچکترین است و فقط با کمک سونوگرافی قابل مشاهده است. درجه 3 بزرگترین است و به این معنی است که واریکوسل شما به اندازه کافی بزرگ است که شکل کیسه بیضه شما را تغییر می دهد.

درمان واریکوسل

همه واریکوسل ها نیاز به درمان ندارند به جز موارد زیر:

  • شما برای پدر شدن فرزند مشکل دارید
  • شما پسری هستید که بیضه چپش از سمت راست کوچکتر شده است
  • درد در ناحیه آلت تناسلی دارید

هیچ دارویی برای پیشگیری از واریکوسل وجود ندارد. اگر مال شما درد دارد، ممکن است پزشک به شما بگوید برای درد ایبوپروفن مصرف کنید.

اگر به درمان نیاز دارید، هدف بستن یا برداشتن سیاهرگ‌هایی است که به طناب اسپرمی شما خون می‌رسانند.

واریکوسلکتومی: پزشک یک برش 1 اینچی در کیسه بیضه شما ایجاد می کند. آنها از ذره بین یا میکروسکوپ برای دیدن بهتر رگه های کوچک استفاده می کنند. ممکن است برای بی حس کردن ناحیه از بی حسی موضعی استفاده کنید، یا ممکن است به بیهوشی عمومی برای کمک به خوابیدن در طول عمل نیاز داشته باشید.

جراحی لاپاراسکوپی: پزشک یک برش بسیار کوچک‌تر ایجاد می‌کند و از آن برای وارد کردن لوله‌هایی استفاده می‌کند که ابزارهای جراحی را در خود جای می‌دهند و یک دوربین مخصوص برای کمک به دیدن درون شما. بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد تا بتوانید در حین انجام آن بخوابید.

آمبولیزاسیون از راه پوست: با این روش درمانی کمتر رایج، پزشکی به نام رادیولوژیست برای وارد کردن لوله، رگ کشاله ران یا گردن شما را برش می دهد. آنها از اشعه ایکس برای هدایت آنها به واریکوسل استفاده می کنند و یک بالون یا سیم پیچ را از طریق لوله در آن قرار می دهند. این کار جریان خون واریکوسل را مسدود کرده و آن را کوچک می کند. این کار را با بیهوشی عمومی انجام خواهید داد.

مشکلاتی که می توانند از این روش پیروی کنند عبارتند از:

  • واریکوسل از بین نمی رود یا باز نمی گردد.
  • عفونتی که در آن پزشک برش را ایجاد کرد.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.