بوی واژن، هر بوی ناخوشایندی است که از واژن ناشی می شود. طبیعی است که واژن شما بوی منحصر به فرد خود را داشته باشد ، اما بوی بسیار قوی ممکن است یک مشکل را نشان دهد.بوی واژن شما ممکن است در طول چرخه قاعدگی ، بارداری یا یائسگی شما متفاوت باشد. همچنین ممکن است بعد از مقاربت یا ورزش بوی قوی تری را تجربه کنید. با این حال ، علت بوی بد واژن می تواند ناشی از عفونت باشد که نیاز به درمان دارد.

علائم و نشانه های بوی واژن

بوی موقت واژن رایج است و اغلب به تنهایی از بین می رود. اگر علائم دیگری نداشته باشید ، بوی واژن طبیعی است. اما اگر بوی پایدار است و شما در حال سوزاندن ، خارش ، ترشح یا سوزش هستید ، ایده خوبی است که پزشک خود را برای معاینه واژینال ببینید. ممکن است در برخی موارد بوی بد واژن بدلیل کیست بارتولند باشد . 

علت بوی بد واژن

طبیعی است که واژن شما بوی جزئی داشته باشد. اما به هرگونه تغییر در بو و همچنین تغییر در ترشحات خود توجه کنید یا در صورت تحریک ، سوزش یا خارش ایجاد کنید. برخی از دلایل بوی واژن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

واژینوز باکتریایی (BV): این عفونت در اثر رشد بیش از حد باکتری ها در واژن ایجاد می شود. علائم ممکن است شامل بوی قوی و ماهی و ترشحات نازک و خاکستری باشد. طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، این شایع ترین وضعیت واژن در زنان 15 تا 44 ساله است.

تریکومونیازیس: یک عفونت مقاربتی (STI) ، تریکومونیازیس می تواند باعث بوی واژن شود. STI های دیگر ، مانند سوزاک و کلامیدیا ، به طور معمول با بوی قوی همراه نیستند اما ممکن است مقصر باشد.

بهداشت ضعیف: که به طور منظم حمام نمی کند و یا دوش نمی گیرد ، می تواند منجر به التهاب ناحیه واژن شود که می تواند باعث بوی واژن شود.

عرق کردن: پوست در ناحیه کشاله ران مستعد تعریق است که می تواند باعث بوی واژن شود.

رژیم غذایی: آنچه می خورید و می نوشید بر بوی ادرار تأثیر می گذارد ، و شواهدی وجود دارد که آنچه می خورید می تواند بر بو واژن شما تأثیر بگذارد. اگر واژن شما بوی می دهد ، غذاهایی با بوی قوی مانند سیر می توانند علت آن باشند.

علل نادر بوی واژن شامل موارد زیر است:

فیستول رکتوواژینال: این یک دهانه غیر طبیعی نادر بین واژن و روده است که به مدفوع اجازه می دهد تا به داخل واژن نشت کنند ، که می تواند به بوی واژن کمک کند. علائم دیگر شامل عفونت های مکرر واژن یا مجاری ادراری (UTI) ، درد در هنگام رابطه جنسی یا مدفوع در واژن شما است. یک فیستول رکتوواژینال ممکن است در اثر آسیب زایمان ایجاد شود.

سرطان گردن رحم یا واژن: در موارد نادر ، بوی غیر طبیعی واژن گاهی اوقات می تواند نشانه سرطان گردن رحم یا واژن باشد. به گفته کلینیک کلیولند ، علائم دیگر سرطان دهانه رحم یا واژن ممکن است ترشحات سنگین واژن باشد که می تواند بوی قوی داشته باشد.

چگونه بوی بد واژن تشخیص داده می شود؟

بوی واژن که به دلیل وضعیت پزشکی اتفاق می افتد معمولاً با علائم دیگر مانند خارش ، سوزش همراه است. پزشک شما می تواند از طریق آزمایش واژن و آزمایش های تشخیصی به ارزیابی این علائم کمک کند. آزمایش ادرار می تواند برای بارداری و STI مانند کلامیدیا و سوزاک بررسی کند. یک ادرار می تواند برای یک UTI آزمایش کند ، در حالی که از نمونه ای از مایع واژن برای تشخیص تریکومونیازیس یا BV استفاده می شود.

در صورت عدم درمان ، عفونت ها می توانند بسیار خطرناک باشند و باعث آسیب دائمی شوند ، بنابراین هرگز سعی نکنید بدون تشخیص مناسب آنها را به تنهایی درمان کنید. اگرچه نادر است ، یک فیستول رکتوواژینال را می توان از طریق معاینه واژن و معاینه رکتال تشخیص داد.سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز میتواند عامل بوی بد باشد . 

درمان و گزینه های دارویی برای بوی بد واژن

داروهای مربوط به بوی واژن شما به علت بستگی دارد. پزشک شما می تواند به تعیین اینکه کدام داروها یا داروهای طبیعی می توانند به درمان یک بیماری اساسی کمک کنند ، کمک کند.

گزینه های دارویی

ممکن است لازم باشد برای معالجه هایی که یک مسئله خاص ، به ویژه یک عفونت را هدف قرار می دهد ، به پزشک خود مراجعه کنید.اگر عفونت مانند واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس دارید ، پزشک ممکن است آنتی بیوتیکی مانند موارد زیر تجویز کند:

  • کلیندامایسین
  • مترونیدازول

همچنین باید تا زمانی که عفونت از بین نرود ، از رابطه جنسی خودداری کنید.

علت بوی بد واژن
علت بوی بد واژن

روشهای درمانی بوی بدن واژن

پروبیوتیک برخی از تحقیقات نشان داده است که مکمل ها و غذاهای پروبیوتیکی ، از جمله ماست ، ممکن است به حفظ تعادل pH واژن سالم کمک کرده و بهبودی برخی از زنان از BV را تسریع کند ، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع لازم است.

مکمل های گیاهی: برخی از مکمل های گیاهی ادعا می کنند که بوی واژن را کاهش می دهند یا علائم مرتبط با علل ریشه بوی واژن مانند BV را درمان می کنند. مکمل ها می توانند بخشی مؤثر از درمان باشند.

برخی از تغییرات سبک زندگی می تواند به تمیز نگه داشتن ناحیه واژن کمک کرده و خطر بو را کاهش دهد:

  • برای جلوگیری از ایجاد رطوبت و افزایش جریان هوا به منطقه ، لباس زیر پنبه ای و لباس های گشاد بپوشید.
  • بعد از ورزش یا سایر فعالیتهای عرق ، لباس را تغییر دهید و به سرعت دوش بگیرید. بهداشت خوب ، شستشو را با آب گرم و صابون غیر تابنده تمرین کنید.
  • از گرفتن دوش واژینال خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.