انزال به خروج مایع منی از آلت تناسلی در هنگام ارگاسم مردانه گفته می شود. این معمولاً یک تجربه لذت بخش است و نباید ناراحت کننده باشد. با این حال انزال گاهی اوقات می تواند دردناک باشد، و این یک مشکل غیر معمول نیست. طبق تحقیقات گزارش شده است که تا 10 درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود انزال دردناکی داشته اند. در میان افراد مبتلا به مشکلات پروستات، این میزان به 30٪ تا 75٪ افزایش یافت.

در این باره سوالی که خیل افراد میپرسند این است که استفاده از بادکش اقایان تاثیر بدی بر روی انزال میگذارد یا خیر . پیشنهاد میکنیم برای دریافت جواب این سوال به مقاله نحوه استفاده از دستگاه وکیوم مراجعه فرمایید .

انزال دردناک چیست؟

احساس انزال دردناک متفاوت است. ممکن است مانند درد یا سوزش در پرینه (ناحیه بین مقعد و اندام تناسلی)، مجرای ادرار یا کیسه بیضه احساس شود. درد ممکن است در حین رابطه جنسی شروع شود و زمانی که به اوج می رسید شدیدتر شود، یا ممکن است فقط زمانی که انزال می کنید دردناک باشد.

انزال دردناک می تواند نشانه عفونت، التهاب یا انسداد دستگاه ادراری تحتانی (مثانه، پروستات، وزیکول منی یا مجرای ادرار) باشد. یکی از شایع ترین علل، پروستاتیت، التهاب پروستات است. انزال همچنین به دلیل عوامل روانی و عاطفی می تواند دردناک باشد. انزال دردناک و هر گونه علائم دیگر مانند ترشح یا درد را با پزشک خود در میان بگذارید.

7 علت انزال دردناک در مردان

1.پروستاتیت

پروستاتیت التهاب غده پروستات است که بین مثانه و آلت تناسلی قرار دارد. التهاب ممکن است حاد (کوتاه مدت) یا مزمن باشد (علائم 6 هفته یا بیشتر طول می کشد). شدت علائم متفاوت است. علائم پروستاتیت حاد شدیدتر از پروستاتیت مزمن است که می تواند آزاردهنده اما قابل تحمل باشد. پروستاتیت می تواند عفونی یا غیر عفونی باشد. پروستاتیت عفونی در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. پروستاتیت غیر عفونی التهاب پروستات بدون هیچ گونه علائم عفونت است. علائم پروستاتیت عبارتنداز:

  • اختلال در نعوظ
  • انزال دردناک
  • ادرار دردناک
  • احساس اینکه مجبور هستید مکرر ادرار کنید
  • درد در ناحیه لگن 

پزشک پروستاتیت را بر اساس آزمایش ادرار و خون تشخیص می دهد. پروستاتیت غیر عفونی ممکن است خود به خود از بین برود، در حالی که پروستاتیت عفونی باید با آنتی بیوتیک درمان شود.

2.سیستیت

سیستیت عفونت مثانه است. اگرچه این بیماری در زنان شایع تر است، اما سیستیت می تواند در مردان رخ دهد، به ویژه در مردانی که مشکل ادرار دارند (مانند کسانی که پروستات بزرگ شده اند.) عفونت زمانی رخ می دهد که باکتری هایی که داخل مثانه را پوشانده اند وارد بافت مثانه شده و باعث التهاب می شود. علائم آن شامل موارد زیر است:

  • انزال دردناک
  • ادرار دردناک
  • ادرار کدر و بدبو
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • درد در قسمت پایین 
  • شما خون در ادرار

سیستیت با آنتی بیوتیک درمان می شود. اگر آن را بدون درمان رها کنید، می تواند منجر به عوارضی مانند عفونت کلیه یا خون شود.

3.عفونت های مقاربتی

انزال دردناک یکی از علائم چندین عفونت مقاربتی (STIs) است. STI های باکتریایی رایج که ممکن است باعث انزال دردناک شوند عبارتند از:

بیماری های مقاربتی باید توسط پزشک معالجه شوند. آزمایش خون یا نمونه‌ای از مایع آلت تناسلی شما مشخص می‌کند که آیا این آزمایش را دارید یا خیر. بیماری های مقاربتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند.اگر تشخیص داده شد که مبتلا به STI هستید، باید شریک جنسی خود را در جریان بگذارید و آنها را تشویق کنید تا آزمایش شوند.

دلایل انزال درناک چیست؟

4.سیستیت بینابینی (سندرم مثانه دردناک)

سیستیت بینابینی (IC) یا سندرم مثانه دردناک، یک بیماری مزمن است که باعث درد و ناراحتی در دستگاه ادراری می شود. ممکن است خفیف یا شدید باشد. علت IC ناشناخته است، اگرچه تصور می شود که این یک اختلال خود ایمنی باشد. اغلب در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا، سندرم روده تحریک پذیر و سندرم خستگی مزمن رخ می دهد. IC در زنان شایع تر از مردان است، اما ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.

پزشک چندین آزمایش از جمله آزمایش خون و ادرار و گاهی اوقات سیستوسکوپی انجام می دهد که در آن مثانه شما را با یک اسکوپ بررسی می کند. همچنین ممکن است نیاز به معاینه دیجیتال رکتوم داشته باشید.

در حالی که هیچ درمانی برای IC وجود ندارد، راه هایی برای کنترل علائم شما وجود دارد. درمان‌ها شامل تغییر سبک زندگی، فیزیوتراپی کف لگن، داروهای خوراکی، تزریق مثانه (شستشوی مثانه) یا جراحی است.

7 علت انزال دردناک در مردان
7 علت انزال دردناک در مردان

5.اپیدیدیم ارکیت

اپیدیدیم ارکیت عفونت اپیدیدیم است، لوله ای در بیضه که اسپرم را ذخیره و منتقل می کند. در برخی موارد، بیضه ها نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. اپیدیدیم ارکیت معمولاً در اثر عفونت های باکتریایی (مانند STI) یا ویروس ایجاد می شود. علائم مشابه علائم پیچ خوردگی بیضه است، که یک بیماری جدی است که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد فوراً به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما سونوگرافی انجام می دهد و نمونه ادرار را برای تایید تشخیص می گیرد. درمان بستگی به علت دارد. اگر باکتری باشد، به شما آنتی بیوتیک داده می شود. اپیدیدیم ارکیت ویروسی ممکن است خود به خود از بین برود. شما می توانید هر دردی را با داروهای مسکن بدون نسخه کاهش دهید.

6.تنگی مجرای ادرار

تنگی مجرای ادرار زمانی است که زخمی وجود دارد که مجرای ادرار را مسدود می کند، لوله ای که مثانه را تخلیه می کند. انسداد جریان ادرار را کاهش می دهد و تخلیه کامل مثانه را دشوار می کند. از آنجا که منی از مجرای ادرار نیز عبور می کند، تنگی می تواند بخشی یا تمام انزال را در طول ارگاسم مسدود کند و باعث درد شود.

جای زخم از التهاب در مجرای ادرار ایجاد می شود. التهاب ممکن است به دلیل عفونت (مانند STI)، جراحی قبلی، یا اگر چندین کاتتر ادراری داشته اید، ایجاد شود.

7.مسدود شدن مجرای انزال

مجرای انزال کانالی است که منی در مسیر خود از بیضه ها به مجرای ادرار می رود، جایی که از آلت تناسلی آزاد می شود. اگرچه شایع نیست، اما گاهی اوقات ممکن است مجرای انزال مسدود شود و باعث درد شود و میزان طبیعی انزال شما را کاهش دهد.علائم عبارتنداز:

  • انزال دردناک
  • انزال کمتر از حد معمول
  • خون در منی
  • درد در ناحیه پرینه، آلت تناسلی یا کیسه بیضه

انسداد می تواند در اثر جراحی اخیر کشاله ران، سنگ های کوچک، التهاب یا اسکار ایجاد شود. معمولاً برای رفع انسداد به جراحی نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.